Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 27
28Überlieferungder Naturphilosophen nicht nur bisweilensehrw i c h t i g erscheint, sondern auch, wie gesagt, nirgends ganz fehlt." Zalik n u n o g spreken over den invloed der mystiek op deoverige litteratuur? D e scheiding tusschen philosophische en and ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 28
29gedichten, GRUPPEmaar1 2 4)vandeovertuigendkosmogonie bewezen;ishettegendeeldoorterwijl DIETERICH, wateschatologie betreft, aantoont, hoe in de O d y s s e edeoverblijfselenvan ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 29
30derverbaasdemenschheid in het beeld van den stervendenSokrates voor oogen te stellen het probleem v a n het leven, i n al zijn benauwende zwaarte, maar die ook in dienzelfden Phaedo de hoogste gevondensolutie geeft, die buiten de Verlossersidee o m k o n w o r ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 30
31 rationalistische school is genegeerd en miskend, eensdeels door een absoluut verwaarloozen het G r i e k s c h evan de philosophische zijde vanvolksleven, en door de philologie in kritiek telaten opgaan, anderdeels door een eenzijdig op den v o o r g r o n d schuiven v a n ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 31
32in kennis der r e a l i a ,1 3 4) laat ontaarden, maar o o g kreeg voorden dieperen ondergrond, dat men in 't algemeen niet meer de wetenschap in het begrip laat opgaan, niet meer onwetenschappelijk noemt wat aan alle wetenschapvoorafgaat.E d o c h , vo ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 32
33logische,dat pretendeertde waarheid te zijn en te hebben.Bij het rationalisme is geen zoeken en tasten: het meent alles gevonden geworden,te hebben. H e t is zichzelf genoegzaam; of, kritisch bakent het zelf de grenzen zijner kennis zich af, enstreeft n ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 33
34op den v o o r g r o n d treedt; gelijk ook CALVIJN P l a t o prijst, „die dickwils gheleert heeft, dat de hooghste gelucksaligheyt der ziele gelegen is in hare gelijckheyt met G o d t , wanneerse sijn kennis begrepen hebbende, gheheel in hem w o r d t overghestelt en verandert."1 ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 34
35de eervolle, maar ook zware taak te aanvaarden:daarmedeopgedragen, die ik nu stahebt G i j het uitgesproken, dat, hoej o n g en hoe w e i n i g ervarenik n o g w a s op het terrein derwetenschap, G i j het vertrouwen koesterdet, dat het te verric ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 35
36worden, dan zijt G i j daarvan zelf de oorzaak door de vriendelijkheid, waarmede G i j mij steeds zijt tegemoet g e k o m e n ; eene vriendelijkheid die mij ook nu moed geeft, o m den nauweren omgangmet U niet slechts niet te vreezen, maar veeleer metblijde verwachting tege ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 37
38HERACLITUS met de h e m eigen scherpte van deTroXvftxbivi ge-tuigde : „Veelweterijleertniet verstandze het Hesiodus geleerdhebben en Pythagoras, en wederomXenophanes en Hecataeus." Ente hebben; want dan z o u1 5 4) ...