GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

2.041 resultaten
Filteren
van 205
Inaugurele redes
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 27

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 27

28Überlieferungder Naturphilosophen nicht nur bisweilensehrw i c h t i g erscheint, sondern auch, wie gesagt, nirgends ganz fehlt." Zalik n u n o g spreken over den invloed der mystiek op deoverige litteratuur? D e scheiding tusschen philosophische en and ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
514 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 28

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 28

29gedichten, GRUPPEmaar1 2 4)vandeovertuigendkosmogonie bewezen;ishettegendeeldoorterwijl DIETERICH, wateschatologie betreft, aantoont, hoe in de O d y s s e edeoverblijfselenvan ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
438 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 29

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 29

30derverbaasdemenschheid in het beeld van den stervendenSokrates voor oogen te stellen het probleem v a n het leven, i n al zijn benauwende zwaarte, maar die ook in dienzelfden Phaedo de hoogste gevondensolutie geeft, die buiten de Verlossersidee o m k o n w o r ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
437 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 30

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 30

31 rationalistische school is genegeerd en miskend, eensdeels door een absoluut verwaarloozen het G r i e k s c h evan de philosophische zijde vanvolksleven, en door de philologie in kritiek telaten opgaan, anderdeels door een eenzijdig op den v o o r g r o n d schuiven v a n ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
452 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 31

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 31

32in kennis der r e a l i a ,1 3 4) laat ontaarden, maar o o g kreeg voorden dieperen ondergrond, dat men in 't algemeen niet meer de wetenschap in het begrip laat opgaan, niet meer onwetenschappelijk noemt wat aan alle wetenschapvoorafgaat.E d o c h , vo ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
490 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 32

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 32

33logische,dat pretendeertde waarheid te zijn en te hebben.Bij het rationalisme is geen zoeken en tasten: het meent alles gevonden geworden,te hebben. H e t is zichzelf genoegzaam; of, kritisch bakent het zelf de grenzen zijner kennis zich af, enstreeft n ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
540 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 33

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 33

34op den v o o r g r o n d treedt; gelijk ook CALVIJN P l a t o prijst, „die dickwils gheleert heeft, dat de hooghste gelucksaligheyt der ziele gelegen is in hare gelijckheyt met G o d t , wanneerse sijn kennis begrepen hebbende, gheheel in hem w o r d t overghestelt en verandert."1 ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
537 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 34

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 34

35de eervolle, maar ook zware taak te aanvaarden:daarmedeopgedragen, die ik nu stahebt G i j het uitgesproken, dat, hoej o n g en hoe w e i n i g ervarenik n o g w a s op het terrein derwetenschap, G i j het vertrouwen koesterdet, dat het te verric ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
462 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 35

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 35

36worden, dan zijt G i j daarvan zelf de oorzaak door de vriendelijkheid, waarmede G i j mij steeds zijt tegemoet g e k o m e n ; eene vriendelijkheid die mij ook nu moed geeft, o m den nauweren omgangmet U niet slechts niet te vreezen, maar veeleer metblijde verwachting tege ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
521 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 37

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 37

38HERACLITUS met de h e m eigen scherpte van deTroXvftxbivi ge-tuigde : „Veelweterijleertniet verstandze het Hesiodus geleerdhebben en Pythagoras, en wederomXenophanes en Hecataeus." Ente hebben; want dan z o u1 5 4) ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
432 woorden
van 205