Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 36
37houden niet slechtsmijn eigen naam, maar den driedubbeleneerenaam v a n U w zoon, U w leerling, U w ambtgenoot. W a n n e e r i k , M . H . Studenten, tot U het laatst mijne woorden richt, dan is dit niet i n de eerste plaats, wijl U w rang en stand in onze civitas academic ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 38
39Ik ben, M . H . , aan het einde van mijne taak; welhaast zal het designatus niet meer aan mijn titel kunnen worden toegevoegd. W a n n e e r op den dies solennis de Romeinsche consuls hun ambt aanvaardden,begaven ze zich, na de auspicia geraadpleegdtehebben, met hunn ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 39
AANTEEKENINGEN. ) Vgl. C . B U R S I A N , Geschichte der classischen Philologie in Deutschland. München und Leipzig 1883. Druck und Verlag von R. Oldenbourg, II, pag. 1 2 1 7 ; L . M Ü L L E R , Geschichte der klassischen Philologie in den Niederlanden. Leipzig, Teubner. 1869. x23 ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 40
42 len, die de vóór-Aristotelische wijsbegeerte behandelen: I, l (1892), I, 2 (1892); II, l (1889). ) Hoe dit bedoeld is, zal straks nader uit de aangehaalde voor beelden kunnen blijken. Om aan alle misvatting den pas af te snijden, ware hot wellicht het duidelijkst, te spreken van miske?ining va ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 41
4:; ) Men zal mij tegenwerpen, dat de vaak zoo dorre arbeid der Alexandrijnsche geleerden toch alles behalve een bewijs hiervoor is, en dat ik dus minstens niet van eenzijdigheid ben vrij te pleiten. Mijn antwoord is, dat in de eerste plaats, de Alexandrijnsche bibliothecarissen nog niet het Hell ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 42
44 ) DiELS, Fr. d. Vors. pag. SO, fr. 101. Ik geloof niet, dat aan de hier gevolgde interpretatie dezer woorden iets in den weg staat. Anders oordeelt Z E L L E R , Ph. d. Gr. I, 2 , pag. 718, die ze aldus opvat: »er w i l l . . . nicht andere befragen, sondern sich selbst, oder vielmehr die Gott ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 43
45 nistischen Zeitalters, I, pag. 38: »Die in den letzten Jahrzehnten des 5. Jahrhunderts auftretende Sophistik hat, soweit ihre Vertreter überhaupt selbständige und eigenartige philosophische Lehren verkündigten, das Verdienst, die Spekulationen der jonischen Naturphilosophen zuerst in grösserem ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 44
40 de geheele vóór Sokratische philosophie niet slechts geschetst, maar zelfstandig, en geheel afwijkend van de gewone opvatting, besproken, uit de fragmenten toegelicht, én met de mystiek der middeleeuwen in verband gebracht. Voegt men daarbij, dat het werk met »Schwung" en »aus einem Guss" gesc ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 45
47 rb xhySég. 84 A : . rb xAySèg xxl rb Seïov xxl rb XSÓ%ZO~TOV Ssco/xévy xxl V7r' êxs'tvov rpsCpofiévvi, x. r. A. Cf. A S T , Annotat. in Phaedr. 243 A. Rep. 475 E worden de wijsgeeren genoemd ol ryg xAy^suxg (ptAo$eafiovB$. Dat de waarheid door de (ppóvyirig gekend wordt, doet hier niet ter zak ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 46
48 ) C L E M . , Strom., III, 17, p. 518; vgl. DIELS, O. 1. pag. 255: £&ov Sè xxl TV g ^iKoKxov Aégsccg (xvyfxovsvrrxi' Kéysi yxp 5 Ylv^xyópeiog &Ss' fxxprvpéovTxi Sè xxl o! TxAxtol SaoAóyoi re xx\ [xxvTsig, ug Six Ttvxg [r/vosV D.] 49tTlflUpixgi*pVXx ...