GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

2.041 resultaten
Filteren
van 205
Inaugurele redes
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 47

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 47

40Vgl.ook Pyth. VIII, vss. 88 sqq. ( E D . M E Y E R ,Gesch. des Alt.,III, pag. 455). 53)Epinic. V , vss. 53sqq. (ed.yxp TigBLASS):ov éxijftovluv7TXVTX y^suèxipLUVï(pv.S'ouSdg PpoT&vTTXVTX ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
223 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 48

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 48

50De verzen zijn waarschijnlijk uit den Polyidos; vgl. N A U C K , Trag. Graec. Fragm. ' , pag. 560 ( E U R . fr. 638); iets dergelijks pag. 631, fr. 833 (uit den Phrixos): Tig S'otSsv si %Sjv TOܧ' S xéxXyTxi Sxvsïv, T'O ffjv dè'¡5vyo~xs.ivg'or/; TXV,V 5/j.ug ßpoTÜv 2voo-oOciv ol ß ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
551 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 49

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 49

51 Das Problem der Materie in der Gr. Phil., Münster, 1890, pag. 33: »Stellen sie [die Pythogoreer] auch mancherlei Vorschriften ethischen und religiösen Inhalts auf, so sind diese doch nicht durch ein engeres Band mit ihren philosophischen Grundanschauungen verknüpft." Zoowel Z E L L E R als B A ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
270 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 50

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 50

:>2 ) P g- 817. Sterker nog vindt men dezelfde gedachte uitgedrukt bij G O E D E C K E M E Y E R , 1. 1. pag. 305: »So erklärt sich die zunächst höchst auffallende Erscheinung, dass bei diesen Männern ethische Betrachtungen meist in derselben aphoristischen Form auftreten, wie sie uns in den W ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
509 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 51

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 51

53 dan ook volgens N A T O R P noodzakelijk, niet wijl ze een wezenlijk bestanddeel van P L A T O ' S wijsbegeerte vormen, integendeel juist däärom, omdat zij zoo ze al niet de oorzaak zijn, dan toch eene verklaring geven van de misvatting der Platonische ideeënleer, die er eeuwenlang bestaan hee ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
601 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 52

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 52

54 Naturphilosophie vor Sokrates. Arch. f. Gesch. d. Philos. X V (N. F. VIII), 2. Of trouwens A R I S T O T E L E S niet veelal voor rationalistischer gehouden wordt dan hij inderdaad is, staat nog te bezien: zie de door W I L L M A N N , Gesch. d. Id. I, passim, bijgebrachte citaten. DlBLS, Fr. ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
99 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 53

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 53

55 1 8 7 6 - 1 8 0 7 , in BURSIAN'S Jahresber. Bd. CXII (1002 I), pagg. 316 sqq. Pag. 3 1 6 : »Der Quellpunkt seines [d.i. Heraklits] Philosophierens ist vielmehr in der Religion zu suchen, aber nicht in dem Polytheismus Homers und Hesiods, sondern in dem Mysterienwesen, das den Charakter der Nat ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
556 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 54

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 54

56 so wenig befähigt, ihre Geschichte zu verstehen, wie die Kunstgeschichte beurteilen kann, wer die Kunst für ein Erzeugnis der Langweile ansieht, oder die Kriegsgeschichte, wer das Heerwesen für ein Spielzeug erklärt." Ook J O E L e. a. staan blijkbaar niet op mijn standpunt. Ik wijs hier op, n ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
654 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 55

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 55

57 als W E L C K E R ,ROHDE,GRUPPE,G O M P E R Z , J O E L e. a. over deze materiegeschreven is, onkundig te zijn. Maar natuurlijk, wanneer men zijn vijandschap tegen de religie wil toonen, behoeft men het zoo nauw niet te nemen; dan is het voldoende, als men zijnen le ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
525 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 56

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 56

58Wat overigens E.'s opmerking over de kunst betreft, zoo is daarin inderdaad veel waars: we hebben, gelijk ik trachtte uiteen te zetten, niet met e'én, maar met twee stroomingen te doen; en wellicht valt bij WiLi-MANN, hoezeer zijn onderwerp dit verklaarbaar maakt, op de ééne wel wat al t ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
543 woorden
van 205