Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 47
40Vgl.ook Pyth. VIII, vss. 88 sqq. ( E D . M E Y E R ,Gesch. des Alt.,III, pag. 455). 53)Epinic. V , vss. 53sqq. (ed.yxp TigBLASS):ov éxijftovluv7TXVTX y^suèxipLUVï(pv.S'ouSdg PpoT&vTTXVTX ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 48
50De verzen zijn waarschijnlijk uit den Polyidos; vgl. N A U C K , Trag. Graec. Fragm. ' , pag. 560 ( E U R . fr. 638); iets dergelijks pag. 631, fr. 833 (uit den Phrixos): Tig S'otSsv si %Sjv TOܧ' S xéxXyTxi Sxvsïv, T'O ffjv dè'¡5vyo~xs.ivg'or/; TXV,V 5/j.ug ßpoTÜv 2voo-oOciv ol ß ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 49
51 Das Problem der Materie in der Gr. Phil., Münster, 1890, pag. 33: »Stellen sie [die Pythogoreer] auch mancherlei Vorschriften ethischen und religiösen Inhalts auf, so sind diese doch nicht durch ein engeres Band mit ihren philosophischen Grundanschauungen verknüpft." Zoowel Z E L L E R als B A ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 50
:>2 ) P g- 817. Sterker nog vindt men dezelfde gedachte uitgedrukt bij G O E D E C K E M E Y E R , 1. 1. pag. 305: »So erklärt sich die zunächst höchst auffallende Erscheinung, dass bei diesen Männern ethische Betrachtungen meist in derselben aphoristischen Form auftreten, wie sie uns in den W ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 51
53 dan ook volgens N A T O R P noodzakelijk, niet wijl ze een wezenlijk bestanddeel van P L A T O ' S wijsbegeerte vormen, integendeel juist däärom, omdat zij zoo ze al niet de oorzaak zijn, dan toch eene verklaring geven van de misvatting der Platonische ideeënleer, die er eeuwenlang bestaan hee ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 52
54 Naturphilosophie vor Sokrates. Arch. f. Gesch. d. Philos. X V (N. F. VIII), 2. Of trouwens A R I S T O T E L E S niet veelal voor rationalistischer gehouden wordt dan hij inderdaad is, staat nog te bezien: zie de door W I L L M A N N , Gesch. d. Id. I, passim, bijgebrachte citaten. DlBLS, Fr. ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 53
55 1 8 7 6 - 1 8 0 7 , in BURSIAN'S Jahresber. Bd. CXII (1002 I), pagg. 316 sqq. Pag. 3 1 6 : »Der Quellpunkt seines [d.i. Heraklits] Philosophierens ist vielmehr in der Religion zu suchen, aber nicht in dem Polytheismus Homers und Hesiods, sondern in dem Mysterienwesen, das den Charakter der Nat ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 54
56 so wenig befähigt, ihre Geschichte zu verstehen, wie die Kunstgeschichte beurteilen kann, wer die Kunst für ein Erzeugnis der Langweile ansieht, oder die Kriegsgeschichte, wer das Heerwesen für ein Spielzeug erklärt." Ook J O E L e. a. staan blijkbaar niet op mijn standpunt. Ik wijs hier op, n ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 55
57 als W E L C K E R ,ROHDE,GRUPPE,G O M P E R Z , J O E L e. a. over deze materiegeschreven is, onkundig te zijn. Maar natuurlijk, wanneer men zijn vijandschap tegen de religie wil toonen, behoeft men het zoo nauw niet te nemen; dan is het voldoende, als men zijnen le ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 56
58Wat overigens E.'s opmerking over de kunst betreft, zoo is daarin inderdaad veel waars: we hebben, gelijk ik trachtte uiteen te zetten, niet met e'én, maar met twee stroomingen te doen; en wellicht valt bij WiLi-MANN, hoezeer zijn onderwerp dit verklaarbaar maakt, op de ééne wel wat al t ...