GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

2.041 resultaten
Filteren
van 205
Inaugurele redes
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 57

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 57

59 ) De Orphei Epimenidis Pherecydis theogoniis quaestiones criticae. Scripsit O T T O K E R N . Berolini. Stricker. M D C C C L X X X V I I I . ) J . F R E U D E N T H A L . Über die Theologie des Xenophanes. Breslau, 1886. V g l . L O R T Z I N G , O. 1. pagg. 166, 243 sqq.; M A A S S , Orpheus ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
618 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 58

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 58

60den Q u a l e n d e r H ü l l e n s t r a f e n zu s c h ü t z e n . D e r p r a k t i s c h e Z w e c k ist d i e H a u p t s a c h e ; d i e g e h e i m n i s s v o l l e n L e h r e n v o n der E i n h e i t und Z w e i h e i t , v o n der h e i l i g e n V i e r u n d d e r h e i l i ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
745 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 59

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 59

61and to show how he transformed them to his own philosophical uses." Over het werk van S T E W A R T , The myths of Plato, werd reeds gesproken (vgl. aant. 81). De verhandeling van F . W E B E R : Platonische Notizen über Orpheus, München, 1899, wiens conclusies ik De Piatone sqq. pagg. 1 ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
672 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 60

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 60

02 Philosophen scheinen mir gewissermassen selber Orphiker, jedenfalls viel zu sehr eines Geistes mit den Orphikern, um ihrer Einflüsse zu bedürfen, die gewiss oft vorhanden, aber sicher gegenseitig sind und öfter noch vielmehr sich als natürliche Übereinstimmungen gleichgerichteter Geister erklä ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
513 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 61

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 61

63de door G O M P E R Z , O. 1. pag. 69, vermelde overeenstemming tusschen deze plaatjes en orphische versregels, die we tot nu toe slechts uit de aanhaling bij P R O C L U S kenden. Over den inhoud dezer plaatjes handelen min of meer uitvoerig D I E T E R I C H , Nekyia, pagg. 85 sqq.; G ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
394 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 63

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 63

65 Heldensage entnahm einen grossen Teil ihres Stoffes aus denjenigen Mythenkreisen, die dem späteren Mysterienkult angehören". — Zie ook DiELS, Parmenides. Berlin, 1897, pagg. 11 sqq.: »Im allgemeinen ist der Einfluss der orphischen Litteratur nur der für uns fassbarste; in Wirklichkeit müssen i ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
155 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 62

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 62

04 significationem ab Homero factam deprehendimus. Unum restat ut quaeramus, nullumne post Homerum consequutum sit tempus, a quo harum rerum primordia repeti possint", waarna dan eindelijk pag. 317 de conclusie volgt: »Unde facilis est conclusio, Orphicae quoque fabulae telam, quae tota iisdem qu ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
485 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 65

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 65

67 Christen; sie nahmen viel ihres alten Glaubens mit hinüber. W o d i e orphischen K u l t e b l ü h t e n , werden die meisten Christen v o r h e r O r p h i k e r g e w e s e n s e i n [ik spatieer]; denn es pflegt so zu gehen, dass gerade aus religiös erregten Gemeinschaften, d i e s c h o n ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
403 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 64

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 64

66 Heraklits] Buches auf das ganzen Altertum ist sehr bedeutend gewesen. Zünftige wie unzünftige Kreise lesen es bis gegen Ende der Antike. Durch die Stoa, deren Bestes Heraklitismus ist, ward die Lehre und ihre Kunstausdrücke populär. S o g e l a n g t d e r L o g o s zu P h i l o n und dem E v ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
515 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 66

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 66

OS 149) Wanneer dan ook W E B E R (Histoire de la philosophie européenne , Parijs, 1905, pagg. 87 sq.: «Platon mystique et rationaliste: il n'y a pas là de contradiction. Rationalisme et mysticisme sont des extrêmes qui se touchent. En effet, le rationalisme idéaliste et sa méthode déductive supp ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
241 woorden
van 205