Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 8
9 niet de belangrijksteuitingvan den G r i e k s c h e ngeest, denGriekschen logos, öf niet, öf verkeerd begrepen, en is alzoo i n hare roeping o m te zijn philologie, dat is w e t e n s c h a p v a n den logos8) , gefaald.D a t dit zoo geschiedde, ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 9
10eens, om hen aan het spreken te brengen over de oude tijden, begonnenwas,de oudstegeschiedenisvan zijn eigen land tevertellen, van Phoroneus, die de eerste genoemd wordt, van Niobe, en na den zondvloed van Deucalion en P y r r h a en anderen, k w a m ee ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 10
11 het wordt weergevondenin de G r i e k s c h epolitiek; ) 17het isinzonderheid in de politiek, dat de slechte zijde van deze kinderlijkheid, souvereinedejeugdigeAtheenscheonbezonnenheid,gezienwordt;hetvolk wordt ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 11
12E n echter, gering was dit niet. In den met tal van wijgeschenken gevuldenpronaos van D e l p h i ' s tempel stond met guldenletters gebeiteld het: rvuSi(TXVTÓV,ken U zeiven. ) O f de dui20zenden en duizenden, die van heinde en ver optogen o m het beroe ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 12
13 de zoogenaamde Ionische natuurphilosophie zeker niet physisch of kosmologisch in den gewonen z i n is, en dus ten onrechte den naam van natuurphilosophie draagt; hij toont aan, hoe ze zoo bestempeld is door het rationalisme, dat zijn eigen denkbeelden in haar w i l weervinden. In hoeverre JOEL ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 13
14 geborenis in de stad, of wat voor k w a a d iemand dreigt vanzijne voorouders, 't zij van vaders-, 't zij van moederszijde, daarvan weet de wijsgeer n o g minder dan van de diepten der zee, zooals men zegt. E n van dat alles weet hij niet eens, dat hij het niet w e e t ; want ook ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 14
15 Tot danzoover PLATO. H e t citaat is lang, maar afdoende in meeréén opzicht. K l a a r en scherp teekent hij hier den wijsgeerin zijne verhouding tegenover het omringende alledaagsche leven, tegenoverde m a s s a ; en die v e r h o u d i n g — ze is eene zuivere ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 15
16 „Wantwat„Straatzangersishun zin of v e r s t a n d ? "geloovenzoo vraagthij. 36)ze en tot leeraars hebben ze het ge-peupel. W a n t ze weten niet, dat de meesten slecht en maar weinigen goed z i j n . " 37) „ G e e n k w a a d gest ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 16
17 gepaard een sterke zin voor het pessimisme, of liever, een ger i n g achten van het gewone alledaagsche leven der stervelingen. „HERACLITUS" — zegt CLEMENS ALEXANDRINUS in zijne Stromateis )— „schijnt de geboorte45als hij z e g t : denals een ramp te beschouwen, ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 17
18 tegenover de Grieksche m a s s a : deze verwacht het van het heden, zij vestigt het o o g op het verleden 57)en op de toekomst; endaarmede geeft ze juist datgene wat aan die massa ontbrak: de hoop, die de zielverheften haar uitvoert v e r boven demoeit ...