GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

2.041 resultaten
Filteren
van 205
Inaugurele redes
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 8

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 8

9 niet de belangrijksteuitingvan den G r i e k s c h e ngeest, denGriekschen logos, öf niet, öf verkeerd begrepen, en is alzoo i n hare roeping o m te zijn philologie, dat is w e t e n s c h a p v a n den logos8) , gefaald.D a t dit zoo geschiedde, ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
542 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 9

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 9

10eens, om hen aan het spreken te brengen over de oude tijden, begonnenwas,de oudstegeschiedenisvan zijn eigen land tevertellen, van Phoroneus, die de eerste genoemd wordt, van Niobe, en na den zondvloed van Deucalion en P y r r h a en anderen, k w a m ee ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
442 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 10

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 10

11 het wordt weergevondenin de G r i e k s c h epolitiek; ) 17het isinzonderheid in de politiek, dat de slechte zijde van deze kinderlijkheid, souvereinedejeugdigeAtheenscheonbezonnenheid,gezienwordt;hetvolk wordt ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
476 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 11

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 11

12E n echter, gering was dit niet. In den met tal van wijgeschenken gevuldenpronaos van D e l p h i ' s tempel stond met guldenletters gebeiteld het: rvuSi(TXVTÓV,ken U zeiven. ) O f de dui20zenden en duizenden, die van heinde en ver optogen o m het beroe ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
293 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 12

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 12

13 de zoogenaamde Ionische natuurphilosophie zeker niet physisch of kosmologisch in den gewonen z i n is, en dus ten onrechte den naam van natuurphilosophie draagt; hij toont aan, hoe ze zoo bestempeld is door het rationalisme, dat zijn eigen denkbeelden in haar w i l weervinden. In hoeverre JOEL ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
428 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 13

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 13

14 geborenis in de stad, of wat voor k w a a d iemand dreigt vanzijne voorouders, 't zij van vaders-, 't zij van moederszijde, daarvan weet de wijsgeer n o g minder dan van de diepten der zee, zooals men zegt. E n van dat alles weet hij niet eens, dat hij het niet w e e t ; want ook ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
451 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 14

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 14

15 Tot danzoover PLATO. H e t citaat is lang, maar afdoende in meeréén opzicht. K l a a r en scherp teekent hij hier den wijsgeerin zijne verhouding tegenover het omringende alledaagsche leven, tegenoverde m a s s a ; en die v e r h o u d i n g — ze is eene zuivere ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
265 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 15

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 15

16 „Wantwat„Straatzangersishun zin of v e r s t a n d ? "geloovenzoo vraagthij. 36)ze en tot leeraars hebben ze het ge-peupel. W a n t ze weten niet, dat de meesten slecht en maar weinigen goed z i j n . " 37) „ G e e n k w a a d gest ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
462 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 16

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 16

17 gepaard een sterke zin voor het pessimisme, of liever, een ger i n g achten van het gewone alledaagsche leven der stervelingen. „HERACLITUS" — zegt CLEMENS ALEXANDRINUS in zijne Stromateis )— „schijnt de geboorte45als hij z e g t : denals een ramp te beschouwen, ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
443 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 17

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 17

18 tegenover de Grieksche m a s s a : deze verwacht het van het heden, zij vestigt het o o g op het verleden 57)en op de toekomst; endaarmede geeft ze juist datgene wat aan die massa ontbrak: de hoop, die de zielverheften haar uitvoert v e r boven demoeit ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
399 woorden
van 205