Berekening of constructie - pagina 30
tengewoon Hoogleeraar in de Theologische Faculteit, nam de eenige hinderpaal, welke anders misschien voor het aannemen van mijn benoeming zou hebben bestaan, weg. Nu behoeven immers niet losgemaakt te wOorden de ambtelijke banden, welke mij bonden aan de Gereformeerde Kerken. God geve mij Zijne g ...
Berekening of constructie - pagina 7
HOOGEERZAME HEEREN DIRECTEUREN ONZER VEREENIGING, HOOGACHTBARE HEERE GESCHOOL ,CURATORENDEZER HOO -HOOGGELEERDE HEEREN HOOGLEERAREN, HOOGWAARDE HEER EN LEDEN V AN DE COMMISSIE VAN UITVOERING VAN HET GEREFORMEERD SCHOOL VERBAND, ZEERGELEERDE HEERE DOCTOREN DE E WETENSCHAPPEN, ...
Berekening of constructie - pagina 22
20zijn een volledige critiek te geven op dit stelsel ; we spreken er b.v. niet van , dat bij een opvatting als deze, het vinden van de normen uiterst bezwaarlijk, zoo niet geheel onmogelijk is. ') D e vraag die ons thans bezighoudt is deze: heeft men op de wijze van Co h n of L i t t inder ...
Berekening of constructie - pagina 8
6 hedendaagsche paedagogiek is, dat zij zich geheel tot de samenleving leerde wenden. Grooter wordt de verwarring nog . wanneer we letten op de verhouding van opvoedkunde en filosofie. Er is geen paedagogiek die niet staat onder den invloed eener bepaalde wijsbegeerte; ook al zullen we dan bij so ...
Berekening of constructie - pagina 31
29 verheugen. Wij danken den voorzitter van de Unie "Een school met den Bijbel" wel voor zijn tegenwoordigheid. Geve onze God, dat gij en dat ons Gereformeerde volk nimmer dezen dag anders ziet dan als een dag van zegen ook voor ons onderwijs. WelEerwaarde Heeren Deputaten van de Generale Synode ...
Berekening of constructie - pagina 23
21Indien onze boven uitgesproken stelling, dat de idee het opvoedingsdoel en het opvoedingsideaal beheerscht onjuist ware en dus bij de opvoedkunde elk beginsel zou kunnen worden uitgeschakeld en we enkel te doen hadden met een empirische wetenschap ') zou er van ideeën ook geen sprake beh ...
Berekening of constructie - pagina 9
7 noemd e de tegenstelling " Individual -" en " Sozial-Pädagogik"; m en sprak over " naturalistische" en " zed elijke" opvoeding ; m en w ees op het verschil in de cultuur-waardeering bij verscheiden richting. H et wil ons voorkomen , dat w e, bij h et zoeken naar de oorzaak van de verd eeldheid, ...
Berekening of constructie - pagina 10
8 tot deze botsing zelve, om zoo te komen tot een éénheid , die bóven de tegenstelling staat, en van waaruit de beide terreinen , èn die van de psyche èn die van den logos worden bearbeid, als bijeenbehoorend , of als elkander, in telkens andere relatie , dekkend. 1) Ten opzichte nu van de vraag ...
Berekening of constructie - pagina 32
30helpen zal, waar ik maar kan. En mag ik U dan daarbij eenige liefde inboezemen voor het vak. dat ik U zal hebben te doceeren en dat voor de geestelijke ontwikkeling van ons volk van zoo groote beteekenis kan zijn . dan des te meer zal het mij een voortdurende genieting wezen. bezig te mo ...
Berekening of constructie - pagina 11
9 meen geldige levens-wetten vinden, om zoo te komen tot regelen voor de paedagogische werkzaamheid . 1) We noemen hier slechts het werk van S i e g f r i e d K a w era u. 2) Een andere hoofdrichting leeft onder den indruk van de resultaten van de experimenteele psychologie , zooals men die sinds ...