Berekening of constructie - pagina 24
22de begripsvorming ; het rationalisme zoekt de kennis buiten het zinnel Üke en legt den .eenzijdigen nadruk op de waarde van het denken . Steeds is het in het puur menschelijk denken het dilemma: Of rekenen, Of construeeren. Harmonie tusscherr idee en realiteit is er nog niet gevonden. Da ...
Berekening of constructie - pagina 12
10woordigers van de paedagogische wetenschap. Zij komen alle met de pretenties van h et naturalisme. Het naturalisme toch wil de wetenschap bij uitstek zijn. De natuur is de eenige groote werkelijkheid , en dus is de natuurwetenschap uitsluitend de wetenschap en is de weg tot de waarheid a ...
Berekening of constructie - pagina 33
1I I I I I I IîIÎl l~rl ~l lijlrl l ~ïiIl ïl il\lfl l l l l l l 30000004154195 ...
Berekening of constructie - pagina 13
I Inalisme van Scheler, de "philosophie de I'Elan VitaI" van Bergson, de " philosophie de l' Action " van· Blondel en Boutroux, het humanisme van uit Oxford geleeraard, en ten deele ook zelfs aan het pragmatisme van James om nu nog niet eens te spreken van den geweldigen ommekeer, die de b ...
Berekening of constructie - pagina 25
23als bewustzijnsgoed wordt gevonden even werkelijk is als de realiteit rondom, en begrippen evenzeer realiteit bezitten als de door de zintuigen waarneembare wereld. 1) Hetzelfde ideëele, dat er is in het menschelijk bewustzijn, is er ook in de wereld der verschijnselen, die dan slechts i ...
Berekening of constructie - pagina 14
12worden genoemd. Zijn " Sozialpädagogik" 1) is wel h et meest sprekende voorbeeld eener rasechte constructie voor de wetenschappelijke paedagogiek. Met de grootste gestrengheid neemt bij hem de wijsbegeerte de teugels van de paedagogiek in handen. Hij zelf zegt van gevoelen te zijn dat " ...
Berekening of constructie - pagina 15
I3naar eenzelfden trant , en ofschoon hier nog niet zooals bij Nat 0 r p een bepaald systeem tot volle ontwikkeling kwam toch is er i n de gedachte van de "absolute waarde" en de " absolute geldigheid" een centraal principe, dat er als toe uitnoodigt een paedagogiek te poneeren, die uitgaa ...
Berekening of constructie - pagina 16
is of het kind zelf werkzaam wordt , is de leerstof zelf het doel : men wil inhoud geven aan den geest van het kind . Ginds een paedagogisch functionalisme, hier, naar de benoeming van L i t t, een didactisch materialisme. 1) Dat er pogingen zouden worden gedaan, om een oplossing van de tegenstel ...
Berekening of constructie - pagina 26
Van een uiteengaan van de wetenschap, die Christus in het centrum stelt eenerzijds en eene, die denkt vanuit h et Scheppingsgegeven , anderzijds, kan dan ook geen sprake zijn. Immers in Christus is slechts de reconstructie van het eens gegevene; en wanneer we denken vanuit het werk van Christus d ...
Berekening of constructie - pagina 17
15 we hier niet van een bepaald systeem kunnen spreken. Maar zoowel bij D i I t h e y als bij B erg s 0 n, zoowel bij K e y ser I i n g als bij Spe n g Ier vinden we deze " Philosophie des. Lebens" als een "grondhouding". De lievelingswoorden van deze beschouwing, als " leven" , "beleving" , "vri ...