Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 1
OGOS EN RATIO tA.I~~JIJ~"'"VERHOUDING IN DE GESCHIEDENIS DER WESTERSCHE KENTHEORIE DOORDr D. H. Th. VOLLENHOVEN. .• ,.' ~.. ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 19
18Aan deze geblaseerde, maar allerminst van haren hoogmoed gen"ezen wereld, werd nu het Christendom gebracht. Het predikte vóór alles genade. Doch op grond van openbaring Gods, die het allerminst met die genade vereenzelvigde. Genade is echter vergeving van zonden en zonde is theoretische ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 22
21geldend. Neen, het heeft slechts 'n secundaire, 'n helpende rol: het wordt tot aanvullen geroepen van datgene, wat blijkbaar oorspronkelijk vijandig tegenover dat gelooven staat. Ja zelfs neemt de ratio soms bij het gelooven de leiding, wat geen wonder is zoolang de logos, op welken ook ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 21
20 En dit stelsel heeft hem blijvend beheerscht, ook al taant de invloed ervan in z'n leven naarmate hij zich meer ontwikkelt tot den positieven theoloog der praedestinatie 25). Dat kon ook moeilijk anders, daar, wie op grond der Heilige Schrift 'n verkiezenden en alles naar Zijn Raad besturenden ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 24
23 van het denken. Terwijl eindelijk dit schema, de vorm, werd gezocht in den menschelijken geest. Doch daarbij bleef het niet: 't logische is niet hetzelfde als waarheid: .eerst de analogie van het logische in het niet logische is waarheid, immers steeds waarheid omtrent. Op twee manieren nu kan ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 23
22 noemen. Want de aard van het werk wordt niet alleen bepaald door wat men wenscht te bereiken, maar meer nog door den grondslag op welke men zich plaatst. En deze werd gezocht in de wijsbegeerte der oudheid nu eens in meer platoniseerende richting, dan weer met 'n sterk Aristotelischen inslag. ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 25
24 het onderwijs dan voor de omzetting der methode van onderzoek 40) den nadruk. Uit de waarheidsmomenten werd de gelijkheid verlegd naar het psychische, de identiteit naar de res, maar de identiteit in het gelijke, de identitas momenti veritatis non per men tem niet eens meer gezien. De saamvatt ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 26
25 zich en God gelijkwaardig aan de leer van het beeld Gods, in de Heilige Schrift nooit los gezien van het verbond van God met de menschheid. Van deze richting, tamelijk zuiver 42) vertegenwoordigd o.a. door 'n W i I I e m van A u ver g n e, verschilt in menig opzicht de Aristotelische, welke in ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 28
27 putten: ze geven niet meer dan het minimum noodig om de scholastieke verkeerde probleemstelling, uiteraard gevolgd door foutieve soluties, te belichten. Ook hier vertoonen de Middeleeuwen allerminst eenvormigheid. De Augustijnsche richting ziet de dingen zoo geheel anders dan de aanhang van Th ...