Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 58
57taak uitvoerden. 'n Taak nu wordt opgedragen: aanvaarding is noodzakelijk en een opvatting daarvan al evenzeer, maar toch niet minder 'n opdracht en deze berust op het gezag van tot opdracht-verstrekken bevoegden. 'n Norm is echter geen opdracht, maar een maatstaf, en of iets waarde heef ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 59
58 geen streep nader. Want, ten vierde, ook de hoofdindeeling der waarden in contemplatieve en actieve 131) is onhoudbaar. Vooral op dezen grond, dat ze ons dáár waar de psyche inderdaad een rol speelt, terstond in den steek laat: ze heet n.1. te correspondeeren met de onderscheiding van asociale ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 60
59 men slechts technisch gebruik en wetenschap der energie onderscheidt. In dit aIles verdedigt Ri c k e r t meeningen, voor welke in de Marburger school al evenmin plaats is als voor de fundeering der natuurwetenschap en door haar van het "Sein" in het "Sollen", waarin wel het scherpst het versc ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 61
60 van eeuwige en toevallige waarheden in nieuwen vorm, om haar met Wol f f straks los te laten in de overtuiging dat wat Lei b n i z zich tot taak stelde door hem - B ren t a n 0 - werd uitgevoerd: het princiep van den onvoldoenden grond heet herleid tot het principium identitatis. Ondanks z'n p ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 62
61Maar ten slotte bederft de verbinding van voorstelling en begrip weer alles: denken moge dan iets anders zijn dan oordeelen, de gelijkstelling van kennen en oordeelen blijft, evenals die van het ding in den Aristotelischen zin van het woord als het steeds aan een wezen verbonden waarnemi ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 63
62 bewijst nog niet dat de phaenomenologie los is van de psychologie of de beschreven logos van de ratio. Want wel onderscheidt Hu s ser I bij de kennis den psychischen samenhang, het verband in den stand van zaken die gekend wordt, en den logischen samenhang. Maar dit drieledig schema moge ook m ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 64
63 twee andere factoren die 'k daartoe noodig heb te kennen is iets anders dan de verscherping van het waarnemingsbeeld boom tot dat van populier. Deze verwarring van kennen en waarnemen 153) komt Hu s ser I dubbel duur te staan, daar hij op Cartesiaansche wijze "werkelijkheids"vragen wil uitslui ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 65
64 En zal dat ook bij anderen zoo blijven, zoo lang men eenerzijds niet waarnemen en kennen, phaenotypisch vergelijken van gestalten en begrijpend doorvorschen van denkvelden en aan den anderen kant het psychische en den logos, de activiteit en den vorm in het denken niet uiteenhoudt. Dat de jong ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 66
65 van dit . compromis te onderzoeken. En dit is de verdienste vooral van laatstgenoemde geweest, niet dat hij zich in de bres stelde voor wat verdrukt werd, maar dat hij ons volk leerde vrijwillig afstand te doen van de oude voorrechten. Zoo verwierp hij tegelijk de suprematie van den staat over ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 67
66 raking met de moeilijkheden der kentheorie. Reeds in 1895 werd mede voor haar heel 'n program ontwikkeld 160 ), dat naar den inhoud geheel de signatuur vertoont zoowel van hem als - hier te zwijgen van een nog in ons midden verkeerende zou 'n historische onrechtvaardigheid zijn van m'n onmidde ...