Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 13
14 geborenis in de stad, of wat voor k w a a d iemand dreigt vanzijne voorouders, 't zij van vaders-, 't zij van moederszijde, daarvan weet de wijsgeer n o g minder dan van de diepten der zee, zooals men zegt. E n van dat alles weet hij niet eens, dat hij het niet w e e t ; want ook ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 14
15 Tot danzoover PLATO. H e t citaat is lang, maar afdoende in meeréén opzicht. K l a a r en scherp teekent hij hier den wijsgeerin zijne verhouding tegenover het omringende alledaagsche leven, tegenoverde m a s s a ; en die v e r h o u d i n g — ze is eene zuivere ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 15
16 „Wantwat„Straatzangersishun zin of v e r s t a n d ? "geloovenzoo vraagthij. 36)ze en tot leeraars hebben ze het ge-peupel. W a n t ze weten niet, dat de meesten slecht en maar weinigen goed z i j n . " 37) „ G e e n k w a a d gest ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 16
17 gepaard een sterke zin voor het pessimisme, of liever, een ger i n g achten van het gewone alledaagsche leven der stervelingen. „HERACLITUS" — zegt CLEMENS ALEXANDRINUS in zijne Stromateis )— „schijnt de geboorte45als hij z e g t : denals een ramp te beschouwen, ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 17
18 tegenover de Grieksche m a s s a : deze verwacht het van het heden, zij vestigt het o o g op het verleden 57)en op de toekomst; endaarmede geeft ze juist datgene wat aan die massa ontbrak: de hoop, die de zielverheften haar uitvoert v e r boven demoeit ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 18
19 toond heb niet slechts het bestaan v a n deze diepere, mystieke richting in de Philosophie, maar ook hare beteekenis voor de G r i e k s c h e literatuur en geschiedenis. Het eerste valt niet bijzonder moeilijk. Natuurlijk, wanneer G e het begrip mystiek streng definieert — als dit althans mog ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 19
20w e l mogelijk! V a n hun dogma toch der metempsychosemoetZELLER zelf bekennen: „Keine andere von den pythagoreischen L e h r e n ist bekannter, und keine lässt sich mit grösserer Sicherheit auf den Stifter der Schule zurückführen, als die L e h r e von der Seelenwanderung ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 20
21 Dochik ga verder, M . H . ! Ik w i l u doen zien, hoe we hierinderdaad met een principe, met een dogma te doen hebben. Nogbezwaarlijkerband tusschenwas het, bij H e r a c l i t u s een nauw ver-het „philosophische" en het religieuze elementte lo ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 21
22entnommen, m i t d e n w i s s e n s c h a f t l i c h e nGrundsätzenunseres P h y s i k e r s in k e i n e r s i c h t b a r e n V e r b i n d u n g stehen.In diesen Sätzen können w i r n u rGlaubensarti-k e l ! ! ) sehen, die z u seinem philosophische ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 23
24l e h r e " staat, evenminallereerstin deRepubliek, of in denmystischen T i m a e u s , maar in den Parmenides, den Sophistes en den Philebus, die behooren tot de werken zijner „reifsten E n t w i c k l u n g " , die„vonder erstenbis zur l ...