Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 53
55 1 8 7 6 - 1 8 0 7 , in BURSIAN'S Jahresber. Bd. CXII (1002 I), pagg. 316 sqq. Pag. 3 1 6 : »Der Quellpunkt seines [d.i. Heraklits] Philosophierens ist vielmehr in der Religion zu suchen, aber nicht in dem Polytheismus Homers und Hesiods, sondern in dem Mysterienwesen, das den Charakter der Nat ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 54
56 so wenig befähigt, ihre Geschichte zu verstehen, wie die Kunstgeschichte beurteilen kann, wer die Kunst für ein Erzeugnis der Langweile ansieht, oder die Kriegsgeschichte, wer das Heerwesen für ein Spielzeug erklärt." Ook J O E L e. a. staan blijkbaar niet op mijn standpunt. Ik wijs hier op, n ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 55
57 als W E L C K E R ,ROHDE,GRUPPE,G O M P E R Z , J O E L e. a. over deze materiegeschreven is, onkundig te zijn. Maar natuurlijk, wanneer men zijn vijandschap tegen de religie wil toonen, behoeft men het zoo nauw niet te nemen; dan is het voldoende, als men zijnen le ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 56
58Wat overigens E.'s opmerking over de kunst betreft, zoo is daarin inderdaad veel waars: we hebben, gelijk ik trachtte uiteen te zetten, niet met e'én, maar met twee stroomingen te doen; en wellicht valt bij WiLi-MANN, hoezeer zijn onderwerp dit verklaarbaar maakt, op de ééne wel wat al t ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 57
59 ) De Orphei Epimenidis Pherecydis theogoniis quaestiones criticae. Scripsit O T T O K E R N . Berolini. Stricker. M D C C C L X X X V I I I . ) J . F R E U D E N T H A L . Über die Theologie des Xenophanes. Breslau, 1886. V g l . L O R T Z I N G , O. 1. pagg. 166, 243 sqq.; M A A S S , Orpheus ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 58
60den Q u a l e n d e r H ü l l e n s t r a f e n zu s c h ü t z e n . D e r p r a k t i s c h e Z w e c k ist d i e H a u p t s a c h e ; d i e g e h e i m n i s s v o l l e n L e h r e n v o n der E i n h e i t und Z w e i h e i t , v o n der h e i l i g e n V i e r u n d d e r h e i l i ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 59
61and to show how he transformed them to his own philosophical uses." Over het werk van S T E W A R T , The myths of Plato, werd reeds gesproken (vgl. aant. 81). De verhandeling van F . W E B E R : Platonische Notizen über Orpheus, München, 1899, wiens conclusies ik De Piatone sqq. pagg. 1 ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 60
02 Philosophen scheinen mir gewissermassen selber Orphiker, jedenfalls viel zu sehr eines Geistes mit den Orphikern, um ihrer Einflüsse zu bedürfen, die gewiss oft vorhanden, aber sicher gegenseitig sind und öfter noch vielmehr sich als natürliche Übereinstimmungen gleichgerichteter Geister erklä ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 61
63de door G O M P E R Z , O. 1. pag. 69, vermelde overeenstemming tusschen deze plaatjes en orphische versregels, die we tot nu toe slechts uit de aanhaling bij P R O C L U S kenden. Over den inhoud dezer plaatjes handelen min of meer uitvoerig D I E T E R I C H , Nekyia, pagg. 85 sqq.; G ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 63
65 Heldensage entnahm einen grossen Teil ihres Stoffes aus denjenigen Mythenkreisen, die dem späteren Mysterienkult angehören". — Zie ook DiELS, Parmenides. Berlin, 1897, pagg. 11 sqq.: »Im allgemeinen ist der Einfluss der orphischen Litteratur nur der für uns fassbarste; in Wirklichkeit müssen i ...