De klassieke school in de economie - pagina 18
18 die toonen, hoe hij met de eigenaardigheden van plaats en tijd wist rekening te houden. Gij wordt bitter gestemd, wanneer gij bij sommigen de gedachte bespeurt, om in den arbeider niet meer te zien dan een productiemiddel, maar Smith doet u weldadig aan door de liefde voor de arbeiders, die op ...
De klassieke school in de economie - pagina 2
DE KLASSIEKE SCHOOL IN DE ECONOMIE. .REDE gehouden bij de aanvaarding van het Ambt van Hoogleeraar in de Economie en de Statistiek aan de Vrije Universiteit te AmsterdamDOORRM . P. A. DIEPENHORST.AMSTERDAMH. A. VAN BOTTENBURG. 1904. ...
De klassieke school in de economie - pagina 3
H O O G E E R Z A M E H E E R E N D I R E C T E U R E N ONZER V E R E E N I G I N G , H O O G A C H T B A R E H E E R E N C U R A T O R E N DEZER HOOGESCHOOL, HOOGGELEERDE HEEREN HOOGLEERAREN, ZEERGELEERDEHEERENDOCTORENINONDERSCHEIDENEWETENSCHAPPEN, WELEERWAARDE ...
De klassieke school in de economie - pagina 28
28 nen banvloek slingeren tegen de kapitalistische maat schappij, die met ijzeren noodwendigheid haren ondergang te gemoet gaat, dan staan zij, hoe verschillend de toe passing ook moge wezen, toch onder den invloed van éénzelfde stelsel ), dat, met het eigenbelang als uitgangs punt, het leven ...
De klassieke school in de economie - pagina 4
4 2beslistheid verdedigde haar Mr. Greven ) te Leiden. Dat door de oude economie enkele fouten waren begaan, werd gulweg erkend. Verzoenend werd de hand naar de nieuwe school uitgestoken, al hadden de jongeren oneindig veel zwaarder gezondigd dan de ouden, en paste hun vooral schuldbesef. ...
De klassieke school in de economie - pagina 29
29 wordt dit ten stelligste betwist. Met loffelijken ijver is een aantal plaatsen ) bijeenverzameld, om u te overtuigen dat Smith, Say, Malthus, Ricardo zelfs, in hunne werken van het bontgeschakeerde leven spreken, en gewagen van het verschil tusschen de menschen onderling, van de uiteenloopende ...
De klassieke school in de economie - pagina 20
20 gedachte, alsof Smith in een later tijdperk van zijn leven, oordeelde, dat de zucht, om zijn eigenbelang te bevorderen, het eenige motief in den mensch is. Maar niet minder beslist staat vast, dat hij in zijn Wealth of nations alleen met dit egoïsme rekening hield en meende gerechtigd te zijn, ...
De klassieke school in de economie - pagina 5
5 5Sic transit gloria mundi" ). Van de Duitsche historische school h e e t ' t : „Overal, in Amerika, Engeland, Frankrijk, Italië telt zij thans aanhangers, en hare volgelingen nemen toe in gelijke verhouding waarin die der orthodoxliberale school afnemen" ), en dan wordt nogmaals gecon s ...
De klassieke school in de economie - pagina 21
21 kunnen openbaren. Allerlei variaties zijn waar te nemen. Éénzelfde eigenbelang drijft sommigen, om hun geluk te beproeven in de meest gewaagde speculaties, en beweegt anderen, om zich van elke onzekere onderneming verre te houden en hunne schatten op de veiligste en zekerste wijze te beleggen. ...
De klassieke school in de economie - pagina 6
6 gevat, maar ook bij onderscheidene schrijvers daarbuiten leeft de voorstelling, dat de klassieke school alle levens kracht heeft verloren. Een bezadigd denker als Heinrich Pesch, die de gevaren der nieuwe richting terdege gevoelt, moet toch verklaren : „Der Smithianismus hat sich in der That ü ...