GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

2.041 resultaten
Filteren
van 205
Inaugurele redes
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 33

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 33

34op den v o o r g r o n d treedt; gelijk ook CALVIJN P l a t o prijst, „die dickwils gheleert heeft, dat de hooghste gelucksaligheyt der ziele gelegen is in hare gelijckheyt met G o d t , wanneerse sijn kennis begrepen hebbende, gheheel in hem w o r d t overghestelt en verandert."1 ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
537 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 34

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 34

35de eervolle, maar ook zware taak te aanvaarden:daarmedeopgedragen, die ik nu stahebt G i j het uitgesproken, dat, hoej o n g en hoe w e i n i g ervarenik n o g w a s op het terrein derwetenschap, G i j het vertrouwen koesterdet, dat het te verric ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
462 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 35

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 35

36worden, dan zijt G i j daarvan zelf de oorzaak door de vriendelijkheid, waarmede G i j mij steeds zijt tegemoet g e k o m e n ; eene vriendelijkheid die mij ook nu moed geeft, o m den nauweren omgangmet U niet slechts niet te vreezen, maar veeleer metblijde verwachting tege ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
521 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 37

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 37

38HERACLITUS met de h e m eigen scherpte van deTroXvftxbivi ge-tuigde : „Veelweterijleertniet verstandze het Hesiodus geleerdhebben en Pythagoras, en wederomXenophanes en Hecataeus." Ente hebben; want dan z o u1 5 4) ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
432 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 36

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 36

37houden niet slechtsmijn eigen naam, maar den driedubbeleneerenaam v a n U w zoon, U w leerling, U w ambtgenoot. W a n n e e r i k , M . H . Studenten, tot U het laatst mijne woorden richt, dan is dit niet i n de eerste plaats, wijl U w rang en stand in onze civitas academic ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
469 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 38

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 38

39Ik ben, M . H . , aan het einde van mijne taak; welhaast zal het designatus niet meer aan mijn titel kunnen worden toegevoegd. W a n n e e r op den dies solennis de Romeinsche consuls hun ambt aanvaardden,begaven ze zich, na de auspicia geraadpleegdtehebben, met hunn ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
139 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 39

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 39

AANTEEKENINGEN. ) Vgl. C . B U R S I A N , Geschichte der classischen Philologie in Deutschland. München und Leipzig 1883. Druck und Verlag von R. Oldenbourg, II, pag. 1 2 1 7 ; L . M Ü L L E R , Geschichte der klassischen Philologie in den Niederlanden. Leipzig, Teubner. 1869. x23 ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
384 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 40

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 40

42 len, die de vóór-Aristotelische wijsbegeerte behandelen: I, l (1892), I, 2 (1892); II, l (1889). ) Hoe dit bedoeld is, zal straks nader uit de aangehaalde voor beelden kunnen blijken. Om aan alle misvatting den pas af te snijden, ware hot wellicht het duidelijkst, te spreken van miske?ining va ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
498 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 41

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 41

4:; ) Men zal mij tegenwerpen, dat de vaak zoo dorre arbeid der Alexandrijnsche geleerden toch alles behalve een bewijs hiervoor is, en dat ik dus minstens niet van eenzijdigheid ben vrij te pleiten. Mijn antwoord is, dat in de eerste plaats, de Alexandrijnsche bibliothecarissen nog niet het Hell ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
504 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 42

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 42

44 ) DiELS, Fr. d. Vors. pag. SO, fr. 101. Ik geloof niet, dat aan de hier gevolgde interpretatie dezer woorden iets in den weg staat. Anders oordeelt Z E L L E R , Ph. d. Gr. I, 2 , pag. 718, die ze aldus opvat: »er w i l l . . . nicht andere befragen, sondern sich selbst, oder vielmehr die Gott ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
651 woorden
van 205