Berekening of constructie - pagina 31
29 verheugen. Wij danken den voorzitter van de Unie "Een school met den Bijbel" wel voor zijn tegenwoordigheid. Geve onze God, dat gij en dat ons Gereformeerde volk nimmer dezen dag anders ziet dan als een dag van zegen ook voor ons onderwijs. WelEerwaarde Heeren Deputaten van de Generale Synode ...
Berekening of constructie - pagina 23
21Indien onze boven uitgesproken stelling, dat de idee het opvoedingsdoel en het opvoedingsideaal beheerscht onjuist ware en dus bij de opvoedkunde elk beginsel zou kunnen worden uitgeschakeld en we enkel te doen hadden met een empirische wetenschap ') zou er van ideeën ook geen sprake beh ...
Berekening of constructie - pagina 9
7 noemd e de tegenstelling " Individual -" en " Sozial-Pädagogik"; m en sprak over " naturalistische" en " zed elijke" opvoeding ; m en w ees op het verschil in de cultuur-waardeering bij verscheiden richting. H et wil ons voorkomen , dat w e, bij h et zoeken naar de oorzaak van de verd eeldheid, ...
Berekening of constructie - pagina 10
8 tot deze botsing zelve, om zoo te komen tot een éénheid , die bóven de tegenstelling staat, en van waaruit de beide terreinen , èn die van de psyche èn die van den logos worden bearbeid, als bijeenbehoorend , of als elkander, in telkens andere relatie , dekkend. 1) Ten opzichte nu van de vraag ...
Berekening of constructie - pagina 32
30helpen zal, waar ik maar kan. En mag ik U dan daarbij eenige liefde inboezemen voor het vak. dat ik U zal hebben te doceeren en dat voor de geestelijke ontwikkeling van ons volk van zoo groote beteekenis kan zijn . dan des te meer zal het mij een voortdurende genieting wezen. bezig te mo ...
Berekening of constructie - pagina 11
9 meen geldige levens-wetten vinden, om zoo te komen tot regelen voor de paedagogische werkzaamheid . 1) We noemen hier slechts het werk van S i e g f r i e d K a w era u. 2) Een andere hoofdrichting leeft onder den indruk van de resultaten van de experimenteele psychologie , zooals men die sinds ...
Berekening of constructie - pagina 24
22de begripsvorming ; het rationalisme zoekt de kennis buiten het zinnel Üke en legt den .eenzijdigen nadruk op de waarde van het denken . Steeds is het in het puur menschelijk denken het dilemma: Of rekenen, Of construeeren. Harmonie tusscherr idee en realiteit is er nog niet gevonden. Da ...
Berekening of constructie - pagina 12
10woordigers van de paedagogische wetenschap. Zij komen alle met de pretenties van h et naturalisme. Het naturalisme toch wil de wetenschap bij uitstek zijn. De natuur is de eenige groote werkelijkheid , en dus is de natuurwetenschap uitsluitend de wetenschap en is de weg tot de waarheid a ...
Berekening of constructie - pagina 33
1I I I I I I IîIÎl l~rl ~l lijlrl l ~ïiIl ïl il\lfl l l l l l l 30000004154195 ...
Berekening of constructie - pagina 13
I Inalisme van Scheler, de "philosophie de I'Elan VitaI" van Bergson, de " philosophie de l' Action " van· Blondel en Boutroux, het humanisme van uit Oxford geleeraard, en ten deele ook zelfs aan het pragmatisme van James om nu nog niet eens te spreken van den geweldigen ommekeer, die de b ...