Berekening of constructie - pagina 25
23als bewustzijnsgoed wordt gevonden even werkelijk is als de realiteit rondom, en begrippen evenzeer realiteit bezitten als de door de zintuigen waarneembare wereld. 1) Hetzelfde ideëele, dat er is in het menschelijk bewustzijn, is er ook in de wereld der verschijnselen, die dan slechts i ...
Berekening of constructie - pagina 14
12worden genoemd. Zijn " Sozialpädagogik" 1) is wel h et meest sprekende voorbeeld eener rasechte constructie voor de wetenschappelijke paedagogiek. Met de grootste gestrengheid neemt bij hem de wijsbegeerte de teugels van de paedagogiek in handen. Hij zelf zegt van gevoelen te zijn dat " ...
Berekening of constructie - pagina 15
I3naar eenzelfden trant , en ofschoon hier nog niet zooals bij Nat 0 r p een bepaald systeem tot volle ontwikkeling kwam toch is er i n de gedachte van de "absolute waarde" en de " absolute geldigheid" een centraal principe, dat er als toe uitnoodigt een paedagogiek te poneeren, die uitgaa ...
Berekening of constructie - pagina 16
is of het kind zelf werkzaam wordt , is de leerstof zelf het doel : men wil inhoud geven aan den geest van het kind . Ginds een paedagogisch functionalisme, hier, naar de benoeming van L i t t, een didactisch materialisme. 1) Dat er pogingen zouden worden gedaan, om een oplossing van de tegenstel ...
Berekening of constructie - pagina 26
Van een uiteengaan van de wetenschap, die Christus in het centrum stelt eenerzijds en eene, die denkt vanuit h et Scheppingsgegeven , anderzijds, kan dan ook geen sprake zijn. Immers in Christus is slechts de reconstructie van het eens gegevene; en wanneer we denken vanuit het werk van Christus d ...
Berekening of constructie - pagina 17
15 we hier niet van een bepaald systeem kunnen spreken. Maar zoowel bij D i I t h e y als bij B erg s 0 n, zoowel bij K e y ser I i n g als bij Spe n g Ier vinden we deze " Philosophie des. Lebens" als een "grondhouding". De lievelingswoorden van deze beschouwing, als " leven" , "beleving" , "vri ...
Berekening of constructie - pagina 19
17Dur; k hei m en vooral K ers c hen s t e i ne r schier even groote bekendheid genieten . Hoezeer nu ook het systeem van Nat 0 r p evengoed als dat van De we y genoemd wordt met den naam "sociale paedagogiek", 1) toch is het duidelijk, dat er een principieel verschil tusschen de wetenscha ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 2
DE BETEEKENIS DER WETSIDEE VOOR RECHTSWETENSCHAP EN RECHTSPHILOSOPHIE ...