Het object der ambtelijke vakken - pagina 55
60 is dat geen rijke t a a k ? Door h a r e beoefening en onderwijzing, tegelijk de K e r k des Heeren dienen in de vorming van hare toekomstige Dienaren, is dat niet een hooge roeping ? E n dat samentemogen doen, door één beginsel gedreven, met éénheilig ideaal worstelen, ...
Het object der ambtelijke vakken - pagina 57
62medewerken, om u te vormen tot echte Schriftgeleerden en tot Bedienaren van het Woord, waardoor God Zijne gemeente verzamelt en bouwt, en de glorie Zijns Naams doet openbaar worden in alle dingen. Sterke God Almachtig in dien arbeid U en mij. Ik hebgezegd. ...
De klassieke school in de economie - pagina 1
.3.14Je Klassieke School in de EconomieREDE gehouden bij de aanvaarding van het Ambt van Hoogleeraar in de Economie en de Statistiek aan de Vrije Universiteit te Amsterdam Rdoor M . P. A. DIEPENHORST.• H. A. VAN BOTTENBURO - AMSTERDAM - 1004. ...
De klassieke school in de economie - pagina 27
27 dient te worden gebroken, en de consequenties uit dit verderfelijk principe moeten aan eene ernstige critiek worden onderworpen. Vele zijn de gevolgtrekkingen, die uit deze fatale opvatting zijn afgeleid; op den ganschen bouw der economische wetenschap heeft zij haar stempel gedrukt. Op enkele ...
De klassieke school in de economie - pagina 18
18 die toonen, hoe hij met de eigenaardigheden van plaats en tijd wist rekening te houden. Gij wordt bitter gestemd, wanneer gij bij sommigen de gedachte bespeurt, om in den arbeider niet meer te zien dan een productiemiddel, maar Smith doet u weldadig aan door de liefde voor de arbeiders, die op ...
De klassieke school in de economie - pagina 2
DE KLASSIEKE SCHOOL IN DE ECONOMIE. .REDE gehouden bij de aanvaarding van het Ambt van Hoogleeraar in de Economie en de Statistiek aan de Vrije Universiteit te AmsterdamDOORRM . P. A. DIEPENHORST.AMSTERDAMH. A. VAN BOTTENBURG. 1904. ...
De klassieke school in de economie - pagina 3
H O O G E E R Z A M E H E E R E N D I R E C T E U R E N ONZER V E R E E N I G I N G , H O O G A C H T B A R E H E E R E N C U R A T O R E N DEZER HOOGESCHOOL, HOOGGELEERDE HEEREN HOOGLEERAREN, ZEERGELEERDEHEERENDOCTORENINONDERSCHEIDENEWETENSCHAPPEN, WELEERWAARDE ...
De klassieke school in de economie - pagina 28
28 nen banvloek slingeren tegen de kapitalistische maat schappij, die met ijzeren noodwendigheid haren ondergang te gemoet gaat, dan staan zij, hoe verschillend de toe passing ook moge wezen, toch onder den invloed van éénzelfde stelsel ), dat, met het eigenbelang als uitgangs punt, het leven ...
De klassieke school in de economie - pagina 4
4 2beslistheid verdedigde haar Mr. Greven ) te Leiden. Dat door de oude economie enkele fouten waren begaan, werd gulweg erkend. Verzoenend werd de hand naar de nieuwe school uitgestoken, al hadden de jongeren oneindig veel zwaarder gezondigd dan de ouden, en paste hun vooral schuldbesef. ...
De klassieke school in de economie - pagina 29
29 wordt dit ten stelligste betwist. Met loffelijken ijver is een aantal plaatsen ) bijeenverzameld, om u te overtuigen dat Smith, Say, Malthus, Ricardo zelfs, in hunne werken van het bontgeschakeerde leven spreken, en gewagen van het verschil tusschen de menschen onderling, van de uiteenloopende ...