De klassieke school in de economie - pagina 20
20 gedachte, alsof Smith in een later tijdperk van zijn leven, oordeelde, dat de zucht, om zijn eigenbelang te bevorderen, het eenige motief in den mensch is. Maar niet minder beslist staat vast, dat hij in zijn Wealth of nations alleen met dit egoïsme rekening hield en meende gerechtigd te zijn, ...
De klassieke school in de economie - pagina 5
5 5Sic transit gloria mundi" ). Van de Duitsche historische school h e e t ' t : „Overal, in Amerika, Engeland, Frankrijk, Italië telt zij thans aanhangers, en hare volgelingen nemen toe in gelijke verhouding waarin die der orthodoxliberale school afnemen" ), en dan wordt nogmaals gecon s ...
De klassieke school in de economie - pagina 21
21 kunnen openbaren. Allerlei variaties zijn waar te nemen. Éénzelfde eigenbelang drijft sommigen, om hun geluk te beproeven in de meest gewaagde speculaties, en beweegt anderen, om zich van elke onzekere onderneming verre te houden en hunne schatten op de veiligste en zekerste wijze te beleggen. ...
De klassieke school in de economie - pagina 6
6 gevat, maar ook bij onderscheidene schrijvers daarbuiten leeft de voorstelling, dat de klassieke school alle levens kracht heeft verloren. Een bezadigd denker als Heinrich Pesch, die de gevaren der nieuwe richting terdege gevoelt, moet toch verklaren : „Der Smithianismus hat sich in der That ü ...
De klassieke school in de economie - pagina 30
30 hoe zij buiten beschouwing laat de vraag, welken invloed de regeling van het pachtcontract, verbetering der produc tiemiddelen en dergelijke factoren kunnen uitoefenen, en gij gevoelt, hoe Faucher volkomen op de lijn der groote meesters bleef, toen hij de economie betitelde als „rein logische ...
De klassieke school in de economie - pagina 7
7die zich met economische studiën bezighielden, thans is het Mr. Pierson, die met zijn Leerboek der Staathuis houdkunde ) eene eerste plaats in onze Hollandsche economische literatuur inneemt. Die mutatie van personeel beduidt echter geen verandering van beginsel; in welke opzichten Visse ...
De klassieke school in de economie - pagina 8
8vertaling van buitenlandsche lectuur moet vergoeden, wat eigen nationale denkkracht niet kon scheppen. Zoo is er dus geen sprake van, dat de jongere school ten onzent de oude uit hare vesting verdreven heeft en sterke positie inneemt. De laatste bleef haast onbetwist meester van het terre ...
De klassieke school in de economie - pagina 22
22 Zoo is dan het egoïsme in de economie — het beeld is van Schmoller — gelijk aan den stoom in de stoommachine ; wat hij uitwerkt, weet men eerst, als men den druk kent, waaronder hij arbeidt. En waar in dien druk eene onafzienbare reeks variaties is, is het uitgaan van het eigenbelang als een z ...
De klassieke school in de economie - pagina 9
9 Slaan wij daartoe eerst den blik op Engeland, het geboorteland der oude economie. Is men in dit land on trouw geworden aan de banier, door Smith en Ricardo met zooveel genialiteit geplant, en waarom zich zoovelen van Engeland's groote geesten schaarden ? Zeker is ook hier dit vaandel beschoten ...
De klassieke school in de economie - pagina 31
31 materialisten Holbach, Helvetius en Lamettrie. Richard Zeyss ) gaf voor het uitspinnen van dit betoog veel ijver en scherpzinnigheid ten beste, Adolf Oncken ) borduurde verder op dit stramien, en zelfs Heinrich P e s c h ) werd door hunne verhandelingen meegesleept, om den handschoen op te nem ...