GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

92 resultaten
Filteren
van 10
Rectorale redes
Het calvinisme en de kunst
1888-10-20
Het calvinisme en de kunst - pagina 61

Het calvinisme en de kunst - pagina 61

59 waardoor de schoonheid zoo van hel manlijk als vrouwlijk lichaam voor allen schitteren en door allen zal genoten worden, zouder ook maar een zweem van libido op te wekken. De c i v i t a t e D e i 1. XXII: c. 24. Ja, zoo aldoordringend vat hij deze schoonheid op, dat hij erop wijst, hoe thans ...

Rectorale redes
A. Kuyper
835 woorden
Het calvinisme en de kunst - pagina 62

Het calvinisme en de kunst - pagina 62

60 schouwspelen zegt: „Ze z o u d e n a a n g a a n d e de stof in en d o o r z i c h z e l f n i e t o n g e o o r l o o f d zijn, i n d i e n de v o r m v a n v e r t o o n i n g w i e r d v e r a n d e r d , d. i. zoo d a a r v a n g e w e e r d w a r e n d e v e r m o m m i n g e n , v r o u ...

Rectorale redes
A. Kuyper
1248 woorden
Het calvinisme en de kunst - pagina 63

Het calvinisme en de kunst - pagina 63

61 strijdt. Bijna waar zegt hij blz. 76: „Gemahnt es uns nicht beim Anblick des Schonen und bei wahrhaft gehobener Stimmung, alsob man die Gottheit selbst schauen müsste, wenn dieser letzte Schleier fiele". Toch is hijzelf, tegen zijn bedoeling ongetwijfeld Pantheïst. Hij stelt een eeuwigheid der ...

Rectorale redes
A. Kuyper
643 woorden
Het calvinisme en de kunst - pagina 64

Het calvinisme en de kunst - pagina 64

62 zijn F e r m e n t a C o g n i t i o n i s . S t i m m t l . W e r k e . Leipz. 1851. II. p. 166) is, dat de theosophen de „heerlijkheid" steeds materieel opvatten en ze op den geest slechts weten over te brengen, door geest en stof te identificeren. Eerst als de tegenstelling tusschen geest e ...

Rectorale redes
A. Kuyper
363 woorden
Het calvinisme en de kunst - pagina 65

Het calvinisme en de kunst - pagina 65

63 èastvo'J ct,7roXy.viTC.t T^I; 'K0y,i(rrii>ivoi; QsPTitroi; Si:i(iXyiBévTcit; é^ ov rifiZcri TOV XOIVOV ccTTxvrav ©f'v, nyJi Six, TOVTO È^eAaS'sWa; uzi rtj? rov Bx(r'tXii)g sivUxi; èy.TrécrovTX,!;;waar duidelijk gedoeld wordt op de g o d d e l i j k e s c h o o n h e i d van Hephestio ...

Rectorale redes
A. Kuyper
678 woorden
Het calvinisme en de kunst - pagina 66

Het calvinisme en de kunst - pagina 66

64 ^0 Het grondverschil tusschen het h e e r 1 ij k e en s c h o o n e is, dat wij het heerlijke p a s s i e f ondergaan, terwijl wij het schoone a c t i e f in ons opnemen. Vandaar dat al het hemelsche voor ons in onzen gezonken toestand niet s c h o o n ; maar h e e r l i j k ' is. Verplaatsen ...

Rectorale redes
A. Kuyper
779 woorden
Het calvinisme en de kunst - pagina 67

Het calvinisme en de kunst - pagina 67

65 tischcn achtergrond der Heilige Schrift saam; doch kan hier niet verder besproken. Miltons opinie uit zijn P a r a d i s e l o s t is even als het Theosopheem van Von Baader bekend. Slechts kan aangestipt, dat bij de grensbepaling tusschen het Ie el ijk e en a f g r i j s e l i j k e met dit z ...

Rectorale redes
A. Kuyper
730 woorden
Het calvinisme en de kunst - pagina 68

Het calvinisme en de kunst - pagina 68

66 Zoon, in denwelke Ik m ij n w e l b e h a g e n heb." Messias is voorwerp van Gods welbehagen, natuurligk niet als Tweede Persoon in de Drieëenheid, maar als opgetreden in de menschelyke natuur. Eerst door te beladen, dat God zelf het schoon geniet, ontkomt ge bovendien aan het Pantheïsme. De ...

Rectorale redes
A. Kuyper
900 woorden
Het calvinisme en de kunst - pagina 69

Het calvinisme en de kunst - pagina 69

67 eens hiernamaals, staat het levende (niet doode) B e e l d boven het D i c h t , eenvoudig wijl het de heerlijkheid in zijn twee sferen, geestelijk en somatisch, schitteren doet. Ons „den Beelde Zijns Zoons gelijkvormig te maken" is de rijkste, goddelijkste Kunst. Cf. Rom. 8 : 29, 1 Gor. 15 : ...

Rectorale redes
A. Kuyper
879 woorden
Het calvinisme en de kunst - pagina 70

Het calvinisme en de kunst - pagina 70

68 als het begrip „God'' voor uitleg vatbaar was, zoudt ge dus deze begripsontieding oolc op het afgeleide begrip van het schoone kunnen overbrengen. Nu niet. Het selioone wordt gehoord, gezien, gevoeld, genoten, bewonderd, maar als ge erover redenecren gaat, toog er reeds een wasem tusschen u en ...

Rectorale redes
A. Kuyper
634 woorden
van 10