Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 171
161 i»8) DENIFLE, Luther, P, p. 437: „So dient also gerade die Begierlichkeit zur Tugendübung. Ware z. B. die Kardinaltugend der Maszigkeit ohne die Begierlichkeit möglich?" Voorzichtiger heeft het Concilie van Trente zich uitgedrukt: „quae cum ad agonem relicta sit, nocere non consentientibus, s ...
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 172
162 „phantastici theologi" zegt hij, „fingunt spiritum rem seorsum velut absolutam et in genere suo integram atque perfectam, similiter et sensualitatem seu carnem ex opposito aliam contrariam, eque integram atque absolutam", d. w. z. ze leerden eene „wesentliche Verschiedenartigkeit der psychisc ...
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 173
163 (FiCKER, I, 2, p. 91 et passim), en tegen de Doctores Scholastici, die leerden, dat de mensch „ex viribus suis possit facere opera precepti secundum substantiam facti" (FiCKER, 1,2, p. 110,114), en dat de genade Gods daarom niet noodig is, om de wet te vervullen, maar wel om aan deze vervulli ...
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 174
164 deze woorden voorkomen — er gaat vlak aan vooraf: „non enimquia iustus est, ideo reputatur a Deo, sed quia reputatur a Deo, ideo iustus est" — schijnt veeleer aan te duiden, dat Luther hier bedoelt, dat wie in Christus gelooft, „opere legem implet", omdat de gerechtigheid van Christus, „qui s ...
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 175
165 en verklaart zelfs : „quin etiam legis jussa difficultatem non habent" {Cat. Rom. Pars lil, c. 1, qu. 4). En al is het geen dogma declaratum d. w. z. al staat het niet met zoovele woorden in de geloofssymbolen uitgedrukt, dat de mensch behalve deze „impletio legis" nog „bona opera supererogat ...
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 176
166 -1^) Deze woorden zijn ontleend aan de voorrede, die Luther in 1522 voor zijn commentaar op den brief aan de Romeinen schreef; Luthers Werke, E. A. 63, 124 en v.v. Dezelfde gedachten vindt men echter ook reeds in Luther's voorlezing over de Romeinen van 1515/1516. Luther waarschuwt hier telke ...
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 177
167 nes, qui aliter quam per fidem Christi salvari volunt, respicientes magna sollicitudine, quomodo legi satisfaciant multis operibus et iustitiis suis". Het necessaria wil hier dus zeggen necessaria ad salütem, en in dat opzicht verwerpt Luther de necessitas operum zeker. "8) Rome heeft uitdruk ...
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 178
168 goede weriten moet wezen, „ut glorificetur Deus", maar actit daarnaast tocii het tioofdmotief „si (iiomines) in (operibus) suam socordiam excitando et sese ad currendum in stadio coiiortando, mercedem quoque intuentur aeternam" (Sess. VI, cap. 11, DENZINQER, ed. dec. p. 273). Op het laatste v ...
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 179
169 pastoor slecht geleefd, maar drie jaar geleden had hij zich voorgenomen „mulierem non tangere;" hij was echter slechts anderhalf jaar staande gebleven, „quippe neminem Eremi habens comitem huius instituti, scandalizantes vero non paucos, heu cecidi." In plaats dat men te Einsiedein hem dus ge ...
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 180
170 ook te Zurich zijn onzedelijk leven zou hebben voortgezet, totdat hij in April 1524 met een zekere weduwe Anna Reinhard in het huwelijk trad, daartoe gedwongen, omdat de geboorte van een kind verwacht werd; zie JANSSEN-PASTOR, Oeschichte des deutschen Volkes, 18^ Aufl. III, p. 94 noot 1 en vo ...