Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 11
7 Schleiermacher kon aansluiten met zijn „religionspsychologische Methode". ^R) En toch gaat de z.g. godsdienstpsychologie al dra een eigen weg. Het pro en contra van de waarde van het „Erlebnis" wordt door Scholz, Heiier, Otto, Girgensohn en anderen onderzocht, maar weldra blijken de godsdienstp ...
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 12
8 één sociaal levensverband. ^^) Lockes „disposition" is bij Rousseau geworden een spontane begeerte om te kennen en een uit de gevoelvol beleefde ervaringen gegroeid verlangen naar hetgeen hem goed is. Leven en opvoeding zijn hier één geworden — in systeem althans. De ontwikkeling van het kind, ...
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 13
9 hetgeen geleerd moest worden werd voorbijgezien. *^) En straks zet Herbart, die wel zegt op meer dan één punt deze van het leven vervreemde methodiek te bestrijden, ongewild de kroon op Pestalozzi's werk door zijn psychologie der voorstellingsmechanismen. *^) Met als resultaat, dat de 19e eeuw ...
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 14
IDhet object dezer wetenschappen is. Dit zocht hij in de objectivatie van gemeenschappelijke ervaring. ^^) Zoo kwam hij tot het belangrijke begrip van „das Dritte, das zwischen Subjekt und Objekt in liegt". ^'') Maar dit begrip is alleen te verstaan voor hem, die begonnen is met zijn eigen ...
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 15
IIuit het z.g. religieus mysticisme, uit de levensbeschouwing van de Sturm- und Drangperiode, uit de reeds vóór hem gepropageerde Lebensphilosophie, uit de theorie der ,,aanschouwings"-paedagogen en uit het mysticisme zijn duidelijk herkenbaar. Maar deze alle, vooral de Sturm und Drang- en ...
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 16
12pogen te vinden tusschen de „Erlebnis"-opvatting en een zekere theorie der kennis. '^^) Verschillende termen toch, door sommige phaenomenologen, b.v. door Husserl, nog gebruikt in den logischen zin als deel van een logische methode, krijgen bij Scheler een eigen beteekenis. ''^) Zoo b.v. ...
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 17
13Met dit al is op deze wijze het begrip „Erlebnis" nog niet nader omschreven. Deze omschrijving van het begrip stelt ons uit den aard der zaak voor vrij groote moeilijkheden. Immers dit begrip wil niet begripsmatig benaderd worden. ^^) Hoe zou dat ook denkbaar zijn, wanneer men zelf propa ...
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 18
14Hieruit volgt echter weer, dat er in het belevingstotaal onderscheiden spanningsverhoudingen zijn. ^^) Een aesthetische beleving, b.v. kan een zekere spanning hebben ten opzichte van een ethische beleving. En van onderscheiden omstandigheden hangt het af, naar welke zijde wij ons van die ...
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 19
IJnieuw het karakter van het plotselinge of, zooals men het bi) voorkeur uitdrukt, van „Geschenk und Gnade". ^^^) Op denzelfden grond, waarop ontwikkeling mogelijk is, is er natuurlijk ook een herhaling van het „Erlebnis" mogelijk in vrijwel denzelfden vorm. ^^^) Het is n.l. mogelijk, dat ...
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 20
i6stroomende realiteit niet inwerken, wij moeten ze wel in stukken snijden. Maar tot werkelijke kennis van de waarheid brengen ons deze begrippen niet. Daarvoor hebben wij de absoluut origineele acte, de intuitie. Daardoor komen wij tot het eigenlijke interieur van het object. ^^^) Het spr ...