![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 101](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/101-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 101
93 het ons in onze jeugd op school nog altijd voorgedaan". Zou V. d. B. ook het meervoud en het werkwoord als marten hebben gezegd en geschreven? Vreemd is, dat hij in een noot daarbij half en half de „speUingspronunciation" (vgl. o.a. Kruisinga, Taal en MaaU schappij 9 vlg. en 27) goedkeurt: wie ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 102](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/102-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 102
94 dezelfde taal te spellen, die bij KoUewijn c.s. zoo geliefd was. Hij betreurt het, dat Groningers en Overijselaars zich richten naar hunne minderen f de Hollanders], die het in morphologische destructie verder hebben gebracht; en hij hekelt de syncope der d, en de toomelooze assimilatiezucht: ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 103](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/103-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 103
95 De laatste is nog critischügematigd: aan pieano, vieool, lini[e?]aal, rievier, tietel, en dgl. kan „hij zelf ook niet wennen". Taal en Spelling, enz. 43. — Consequenter ging Buitenrust Hettema te werk: nasie, nasjonaal of naatsjonaal, vernasjonaliezéren, bie* blieoteek, zjenie, dieakonie, dier ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 104](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/104-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 104
96 nieuwigheden over; terwijl uit de laatste alinea feitelijk heel de oude leer weer kan opgerakeld worden: „enige algemeen gebruike? like bastaardwoorden worden in de spelling geheel verneder* landst". Van de voorbeelden noem ik slechts boeket, faljiet; „en enkele andere" laat voldoende ruimte v ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 105](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/105-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 105
97 grammatica komt, zoo spoedig mogelijk. Men zou wellicht de doorloopende practijk (niet de afwijkingen daarvan) van het groote Woordenboek der Nederl. Taal, of een gedeelte daarvan, tot maatstaf kunnen aannemen. Vgl. aant. 9. 60 KoUewijn in Taal en Lett. 1894, herdrukt Opstellen^ 75: „ieder zeg ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 106](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/106-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 106
98 gevallen niet dienen: het is te plomp, en je verdraagt geen vol accent. (Dat alleen is al een afdoende reden, waarom wij het stel: subj. gij, ge, obj. U onmogelijk aan Kollewijn ten offer kunnen brengen). — Dat het bezittelijke voornaamwoord hun niet meer een hen naast zich had, dwong niet tot ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 107](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/107-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 107
99 68 Van Ham en Hofker IIP 89. Vgl. De Vooys, Tk. Opst I 58. 69 Daarentegen vond ik het wel opgemerkt bij Tinbergen, Ndl. Spraakk.^ 139: „in poëzie, in het gebed, in officieele brieven; in oudere boeken ook in het alledaagsch gesprek" . . . •^0 Van den Bosch, Taal en Spelling 35: „de dooie vorme ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 108](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/108-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 108
100 voornaamwoorden deelt hij toch iets mee: „Een belangrijke rol spelen ook de aanwijzende voornaamwoorden" (III 91). Uit! "^5 Roorda a.w. 183*185. Van Vloten is het met hem eens, dat men het alleen gebruiken mag, „waar men die, dat, of daar niet gebruiken kan". Spraakwording, 191. 76 Men had he ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 109](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/109-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 109
101 nog, wat mijn vriend Karsemeijer in de a.sr. Rotterd. opdischte: „Ons huidig buigingssysteem ( i s ) . . . de doorwerking van de zuur* desem van heidense [gespatieerd door K.] Renaissance en Hurna* nisme, die gepoogd hebben,... een dam op te werpen tegen de natuurlijke ontwikkeling van de taa ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 110](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/110-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 110
102 vergelijke verder de practijk der KoUewijnianen. 86 Proeve 103. De opmerking vermeldt gebruik in handels*, rede* naars*, litteraire en wetenschappelijke taal. (Men had er nog heel wat aan toe kunnen voegen: de wensch*vorm is voor wenschen ook in brieven en in eenvoudige mondelinge toespraak n ...