GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

52 resultaten
Filteren
van 6
Rectorale redes
Wereldoorlog en theologie
1945-10-22
Wereldoorlog en theologie - pagina 11

Wereldoorlog en theologie - pagina 11

spreekt als van een theologie „aus der aktuellen Lage unserer Zeit heraus" is), in Safenwil waren Barth en Thurneysen tijdens den oorlog in nauw contact gekomen als religieus-socialistische predikanten, die in het socialisme een afschijnsel zagen van het Koninkrijk der hemelen. Toen kwam — aldus ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
461 woorden
Wereldoorlog en theologie - pagina 12

Wereldoorlog en theologie - pagina 12

Het behoeft ons niet te verwonderen, dat hierbij vooral een intense belangstelling aan het licht kwam voor eschatologische vraagstukken en dat de wijze van behandeling dezer problemen veelszins nieuw was. Reeds vóór den wereldoorlog was er vrij groote aandacht voor de eschatologie. Zelfs valt er ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
466 woorden
Wereldoorlog en theologie - pagina 13

Wereldoorlog en theologie - pagina 13

logie op te bouwen in den vorm van een . . . kulturethiek, die wordt opgebouwd uit den „eerbied voor het leven". De belangstelling voor eschatologische motieven was dus die van de toeschouwers, die zeiden: zóó staat het in het N. T., maar die er direct aan toevoegden: dit alles is voor ons zonder ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
468 woorden
Wereldoorlog en theologie - pagina 14

Wereldoorlog en theologie - pagina 14

these en exclusiviteit. Alleen het Woord Gods als puur Woord, als „donum purum" komt over de Todeslinie heen: het gericht is de keerzijde van de genade. Zoowel Calvijn als Overbeck en Nietzsche kunnen dienst doen in hun gevarieerde kritiek om iets van deze „Linie" te doen zien. Dit alles heeft be ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
449 woorden
Wereldoorlog en theologie - pagina 15

Wereldoorlog en theologie - pagina 15

ook niet klaar komen met al die Schriftplaatsen, die de horizontale lijn van het tijdsgebeuren in verband met de toekomst duidelijk naar voren brengen b.v. in Rom 13 vers 11: „de zaligheid is ons nu nader dan toen wij eerst geloofd hebben". Als Barth spreekt over Rom. 11 : 36: Uit God en door God ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
476 woorden
Wereldoorlog en theologie - pagina 16

Wereldoorlog en theologie - pagina 16

Alles wat op het „einddrama" betrekking heeft valt weg als „zeitgeschichtliche Mythologie" 26). Slechts het ééne blijft: de „Situation der Entscheidung", de existentieele crisis in Christus, het eschatologische faktum. De horizontale lijn vervaagt. Het post — aldus van Ooyen — wordt omgezet in ee ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
421 woorden
Wereldoorlog en theologie - pagina 17

Wereldoorlog en theologie - pagina 17

„gericht" opereert. De dialectiek der „Todeslinie" kan Althaus niet bevredigen. Ze verarmt en ontledigt het leven, de historie en de cultuur en dreigt door de miskenning van de immanentie het leven normloos te maken. Hij ziet in de tegenstelling tusschen God en de geschiedenis bij Barth een scept ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
542 woorden
Wereldoorlog en theologie - pagina 18

Wereldoorlog en theologie - pagina 18

de verticaliseering der eschatologie, de axiologische Wert-eschatologie blijft nog lang Althaus' theologie beheerschen totdat hij — later — tot een niet-onbelangrijke zelfcorrectie overgaat. ***Barth en Althaus! De spanning, die tusschen beiden reeds spoedig na den wereldoorl ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
450 woorden
Wereldoorlog en theologie - pagina 19

Wereldoorlog en theologie - pagina 19

zich aan ter typeering der onontkoombare situatie. We kennen het woord ook uit de laatste jaren. We hoorden — nog dikwijls in een optimistisch verband — spreken van „das deutsche Schicksal", van „Schicksalsnotwendigkeit", van de „Schicksalsstunde des deutschen Volkes" en al was dat nog allerminst ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
456 woorden
Wereldoorlog en theologie - pagina 20

Wereldoorlog en theologie - pagina 20

deutung des Schicksalsgedanken bei Oswald Spengler" 43), Heim gaat uit van de ondergangsstemming na den oorlog. Is er een uitweg? De uitweg van de mystiek is niet in staat verlossing te brengen. Heim wijst een anderen weg nl. de bezinning op het „laatste" feit: ons „Schicksal". Wij zijn — te midd ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
471 woorden
van 6