![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 80](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/80-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 80
72 niet voor fouten vrijwaart. Ziehier een recent voorbeeld: „Deze opvatting nu zal het chaotisch door elkaar gebruiken ten gevolge hebben van vormen als hij en zij, [zijn en] ^ haar, welks en welker, die in de schrijftaal onmisbaar zijn en geregeld voorkomen in con« structies, waaraan de gemeenz ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 81](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/81-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 81
73 voor zich wel in de taal te kunnen ontberen; 10. de gemakkelijke, simpele, naïeve loochening van het noodzakelijke, en historisch bepaalde onderscheid van spreek? en schrijftaal; 11. het voorbij* zien van den zeer grooten taalconserveerenden invloed van de steeds omvangrijker wordende lectuur ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 82](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/82-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 82
74 druk toegezonden De Vereenvoudigde Spelling, een 30 groot* octavo bladzijden beslaande inleiding op zijn Kollege Integraals rekening: „een verdediging van de in dat boek gebruikte spelling". Het stuk wil de vereenvoudigde spelling èn taal — want Dr. B. erkent aanstonds, dat het daar vooral om ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 83](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/83-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 83
75 vou(Bgerstheorie over den geslachtenmaker Van Hoogstraten, en het ontbreken van de onderscheiding manneUjk^vrouwelijk in heel de 17e eeuw buiten het fabricaat van het grammaticasdrie* manschap met Vondel en Hooft. Ook schrijft hij wel eens verkeerd over. Zoo spreekt hij van den „Taaidespoot" e ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 84](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/84-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 84
76 in taalbeschouwing. (Waarom verzwijgt De Vooys dit hoogtepunt van „vereenvoudigers"«geestigheid bij de pralende uitstalling van in de V. S. gestelde boeken, boekjes en artikelen in De Verbreid ding van de Vereenvoudigde Spelling 1892*1933?) Verwante gees* tigheid kan men gedurig aantreffen bij ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 85](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/85-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 85
77 individueele practijk, de heerschappij van den wilden groei; mijn inzicht waardeert en verlangt kweeking en verzorging. Als alle wezenlijk cultuurgoed, kan ons edelste taalvermogen ook niet blijvend bestaan zonder door ons volk met eerbied te worden gekoesterd en geconserveerd; anders treedt v ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 86](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/86-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 86
78[ook daarin kan geen kleine hulp liggen, nietwaar? J. W.J, maar ook op grond van de overtuiging dat de n voor het algemeen taalgebruik [is dit een slag om den arm? J. W.] wetenschappelijk onverdedigbaar is." Het fraaiste komt nog, en volgt nu. „Maar komt men door alle naamvalssn's te „ve ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 87](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/87-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 87
79 10 Levende Talen Oct. 1934, 209. — Voor verder gaande eischen bij het Lager Onderwijs zie een enkel, voor den voet opgenomen voorbeeld in aant. 25. 11 Elzinga en De Jong, Handt. v. d. Nieuwe Spelling 18 vlg. (en Voorwoord); 21: „Als persoonlijk vnw. schreef men vroeger in bepaalde gevallen [he ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 88](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/88-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 88
80slag van mijn rede tot abracadabra werd gemaakt (en in dien vorm aan de andere bladen gezonden), een rectificatie weer ver* knoeid en in een hoekje weggestopt, en een zeer kort protest niet geplaatst. Met ingenomenheid vermeldde De Vooys de hou* ding van deze krant. Vereenv. 7*6=34. (Maa ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 89](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/89-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 89
81 zoo sterk uitkomend, grijpt veel dieper en wijder. Van Wijk maakte er in 1903 zelfs reeds een taalkundige „wet" van. P. u. B. Beitrage 28 (1913) 248, waarop hij in de Mdd. Kon. Ak. afd. Lk. 77, 29 vIgg. (1934) nog weer terugkwam: Een phonologiese parallel tussen Germaans, Slavies en Balties. 1 ...