![De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 17](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-noodzakelijkheid-eener-christelijke-logica/1932/10/20/17-thumbnail.jpg)
De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 17
tot torisch gaties erhaalt ver-gaande tweeHOOFDSTUK I verD E STRIJD IN H E T V E R L E D E N IINLEIDING"Wanneer men over de principia der logica spreekt, sluipt, indien men niet toeziet, allicht de gedachte in, dat de formuleeringen althans van de wetten voor het menschelijk ...
![De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 19](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-noodzakelijkheid-eener-christelijke-logica/1932/10/20/19-thumbnail.jpg)
De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 19
9 A. IN DE OUDHEID Niet alle principia die de logica der oudheid kent, werden gelijktijdig onder woorden gebracht. Men kan hier onderscheiden de periode vóór en na de formuleering van het pricipium exclusi tertii. 1 - DE PERIODE VÓÓR DE FORMULEERING VAN HET PRICIPIUM EXCLUSI TERTII.De Grie ...
![De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 36](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-noodzakelijkheid-eener-christelijke-logica/1932/10/20/36-thumbnail.jpg)
De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 36
26 den staat. Onder de tegenstanders van dezen regeeringsvorm merkt men reeds in oude tijden niet alleen realisten, maar ook democratische subj ectivisten op. Tot laatstgenoemde groep behoort — blijkens het resultaat den laatsten tijd zoowel door de philologie als door het onderzoek der geschiede ...
![De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 37](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-noodzakelijkheid-eener-christelijke-logica/1932/10/20/37-thumbnail.jpg)
De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 37
27 ïgeerings- j later bij de Sophisten 35). Maar toch is de staat, hoewel door realisten, | 't ééne leven gevormd, slechts „buitenkant", die, wanneer i het leven óf zich terugtrekt óf er over heen golft, terstond I iet resul- bezwijkt. Parallel daarmee verdwijnt in de kentheorie de als door voork ...
![De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 38](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-noodzakelijkheid-eener-christelijke-logica/1932/10/20/38-thumbnail.jpg)
De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 38
28 schrijft haar dan ook aan de „bezinning" toe — toch is hier [j'; in de opvatting van de kennis subjectivisme en in de theorie ij omtrent de wet positivisme. Volledig individualistisch is echter geen van beide: HERACLITUS moge de boven-individueele eenheid van het idealisme verwerpen, toch staa ...
![De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 39](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-noodzakelijkheid-eener-christelijke-logica/1932/10/20/39-thumbnail.jpg)
De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 39
29 :h is hier ( Ie theorie istisch is iven-indi)ch staan [;i izelf: zej ; 3 en ook j | door den'•heden in de wereld buiten ons, dus ook in deze dingen — wordt hier louter psychisch. Doch ook de indirecte band tusschen de kennis als resultaat van logische activiteit eenerzij ds en deze ding ...
![De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 40](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-noodzakelijkheid-eener-christelijke-logica/1932/10/20/40-thumbnail.jpg)
De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 40
30bruikt, en PROTAGORAS positief het subjectivistische stand- | h e t geld( Ivan de "v punt propageert. Met deze wijziging in waarheidsopvatting strookt die in de deze bes theorie omtrent de kennis. W e vonden reeds, dat, indien -Imensche er geen logische waarneming bestaat, slechts de con ...
![De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 41](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-noodzakelijkheid-eener-christelijke-logica/1932/10/20/41-thumbnail.jpg)
De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 41
31 ^ e t gelden van de principia der logica hadden deze mannen Évan de willekeur uiteraard weinig ontzag: ze kunnen voor llldeze beschouwing niet meer zijn geweest dan regels door ^menschelijk willen vastgesteld. Met datgene, wat allereerst ||om oplossing vroeg, nl. de antinomieën van het oneindi ...
![De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 42](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-noodzakelijkheid-eener-christelijke-logica/1932/10/20/42-thumbnail.jpg)
De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 42
32 had veroordeeld, allerminst instemming beteekende met de stelling, dat het subject aan niets dan aan zichzelf gebonden was, is duidelijk. Aan de andere zijde verge te men niet, dat de opvatting van de kennis als het beeld der werkelijkheid buiten ons hem niet toeliet in de activiteit van het s ...
![De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 43](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-noodzakelijkheid-eener-christelijke-logica/1932/10/20/43-thumbnail.jpg)
De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 43
33 Ms tisch opgevatte oordeelen. Noch de anthropologie, noch deopvatting van den logos is hier realistisch: de invloed van SOCRATES is slechts daarin te herkennen, dat ze, afkeerig van de psychogogie der relativistische sophistiek, deze vervangen door hun critisch-analytische eristiek. Dat ...