![De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 25](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-geschiedenis-der-nieuwtestamentische-godsopenbaring/1925/10/20/25-thumbnail.jpg)
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 25
23worden aangenomen, maar we weten er niet van en in een geschiedenis der openbaring kunnen we er daarom niet mee rekenen. Zelfs al zou het bericht van den Canon Muratorianus volkomen betrouwbaar zijn, dat Johannes zijn evangelie niet heeft geschreven, dan na bijzondere openbaring ^) te he ...
![De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 14](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-geschiedenis-der-nieuwtestamentische-godsopenbaring/1925/10/20/14-thumbnail.jpg)
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 14
12openbaring, omdat ze tot stand kwam door de onfeilbare ingeving van den Heiligen Geest, die moet haar anders behandelen, dan een die wel gelooft, dat God zich aan mannen door Hem toegerust heeft bekend gemaakt, maar dat die mannen verder vrij waren bij de opteekening, van hetgeen door he ...
![De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 34](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-geschiedenis-der-nieuwtestamentische-godsopenbaring/1925/10/20/34-thumbnail.jpg)
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 34
32Openbaring van Johannes. Op dit gebied is het niet maar uitbreiding, verduidelijken, van wat de discipelen niet konden dragen, maar wel degelijk het brengen van een geheel nieuwe openbaring. • Aldus is ons een inzicht gegeven in den voortgang der openbaring en het merkwaardige daarbij is ...
![De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 15](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-geschiedenis-der-nieuwtestamentische-godsopenbaring/1925/10/20/15-thumbnail.jpg)
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 15
13Zoon, zoo juicht de schrijver, die zelf in de nieuwe bedeeling leven mag O- Dat geeft aan die nieuwe bedeeling een eigen kenmerk, dat haar van de voorafgaande duidelijk onderscheidt. Trouwens op deze gedachte komt de schrijver van den brief aan de Hebreen, om ons nu maar tot hem te bepal ...
![De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 26](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-geschiedenis-der-nieuwtestamentische-godsopenbaring/1925/10/20/26-thumbnail.jpg)
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 26
24Lukas wil den intellectueel overtuigen, dat Jezus van Nazareth de Christus is. Maar de keuze van de stof is niet het eenige, ook de orde werkt mee. Daarna komt ook de inlassching van verschillende woorden, die de evangelist ter verklaring er aan toevoegt, zoo krijgt elk evangelie zijn ei ...
![De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 16](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-geschiedenis-der-nieuwtestamentische-godsopenbaring/1925/10/20/16-thumbnail.jpg)
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 16
14 het Nieuwe Testament is de korte en allesbeheerschende aanvang van de lange periode, die duurt tot het einde aller dingen. Wie van een Nieuwtestamentische openbaring spreekt, gaat daarmede niet in tegen de Schrift, hij maakt de nieuwe van de oude niet los, maar stelt haar wel tegenover, althan ...
![De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 35](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-geschiedenis-der-nieuwtestamentische-godsopenbaring/1925/10/20/35-thumbnail.jpg)
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 35
33Christus en van den Heiligen Geest in de wereld, in de kerk, die uitloopt op een volledige zegepraal. Als vanzelf sluiten zich hierbij eenige gedachten aan, Wanneer de inspiratie ophoudt, houdt de Nieuwtestamentische Godsopenbaring op. Onder de leiding des Geestes heeft de kerk wel weten ...
![De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 17](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-geschiedenis-der-nieuwtestamentische-godsopenbaring/1925/10/20/17-thumbnail.jpg)
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 17
15 Zijn woorden en Zijn daden, voorzoover ze bestemd zijn voor alle tijden, te boek gesteld en zoo ligt de Schrift voor ons als vrucht van een werk Gods, die nog steeds haar Goddelijkheid uitstraalt. Daarom mag ik de Schrift Gods openbaring noemen en haar aldus maken voorwerp van wetenschap '). M ...
![De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 19](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-geschiedenis-der-nieuwtestamentische-godsopenbaring/1925/10/20/19-thumbnail.jpg)
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 19
17 schijnt. Maar geldt hetzelfde van de openbaring der nieuwe be'deeling? Hier staat immers Christus aan het begin. Kan daarbij van ontwikkeling worden gesproken, of gaat het van het hoogere naar het mindere? In verband met richtingen van den tegenwoordigen tijd is het goed zelfs de vraag te stel ...
![De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 36](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-geschiedenis-der-nieuwtestamentische-godsopenbaring/1925/10/20/36-thumbnail.jpg)
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 36
34is voor de kerk aller eeuwen. Zoo wenschen we het uit te drukken, om dadelijk af te snijden de meening, alsof we het oog zouden hebben op verschijnselen, die buiten God omgaan. Daarvan is natuurlijk geen sprake, want zulke verschijnselen bestaan er niet. We behoeven hier niet eens te han ...