Religieus eklekticisme - pagina 38
36 van een oordeel, spreekt geen oordeel uit, en van deze epoche en aphasie, waardoor hij zich ook buiten den strijd houdt, belooft hij zich een door niets ontroerde zielerust of ataraxie. Hadden PYRRHO en TIMON geleerd, dat de waarheid noch door de zintuiglijke waarneming, noch door denken was t ...
Religieus eklekticisme - pagina 40
38 door den wind bewogen, op en neer geworpen wordt. Van die wankelmoedigheid, welke doet verzuchten: Zwei Seelen — ach, ich fühl' es so gewiss! — Bekampfen sich in meiner Brust Mit gleicher Kraft ^^). Want bij deze zoekende zielen komen allerlei bedenkingen op tegen wat zij van hun vaderen gehoo ...
Religieus eklekticisme - pagina 41
39 moedsontroering, want met gelijke krachten streden toen in hun gemoed traditie en opkomende overtuiging. Bange dagen, waarin het op en neer gaat. Waarin heden het oude, doordat het piëteitsgevoel er zich bij in de schaal werpt, en morgen het nieuwe, doordat de onstuimige vrijheidsdrang van het ...
Religieus eklekticisme - pagina 42
40 dat zij het niet wisten, en dat zij toch, net als hij, maar doolden. Toen opeens, met een sprankje leven in zijn doodig-trieste stem: dat er nu een was gekomen, die dat wèl erkende, die van de doleerenden, want, zoo doceerde hij mij, dat wil zeggen: „wij dolen". Wij waren bij de halte, en er w ...
Religieus eklekticisme - pagina 43
41 denken, dat het oordeel omtrent Gods wezen, waaraan zij hun toestemming gaven, al is het dan ook maar een meening, een opinie of een vermoeden, boven alle andere het meest in hun behoefte aan religieuze beleving voorziet. En zoo is dan ook hun probabilisme het kind van scepticisme en pragmatis ...
Religieus eklekticisme - pagina 45
43 en daardoor ontwaakt schuldbesef der rechts-Modernen van een teederder godsvrucht dan die der oudere generatie met haar onverstoord optimisme? En wordt ook het christenhart niet weldadig aangedaan, wanneer Ethischen en Gereformeerden, die in den mensch-geworden Gods-Zoon hun Verlosser van zond ...
Religieus eklekticisme - pagina 44
42 vrucht, is die psychische gesteldheid van den mensch, waarin hij als subject, met zijn denkend, voelend en willend ik, van zijn gebondenheid aan God, als Object, zich bewust is. Bij de samenkoppeling „religieus eklekticisme" gaat het vooral over de wijze, waarop de mensch zich zijn God voorste ...
Religieus eklekticisme - pagina 47
45 FicHTE kan men zeggen: „Was für eine Religion man wahle, hangt am Ende davon ab, was für ein Mensch man ist." ^) Men legge hier nadruk op het „am Ende", want men begint niet met zich een religie te kiezen. Het begin is, dat men overneemt de religie van het huis, waarin men geboren is en opgevo ...
Religieus eklekticisme - pagina 46
44 De Berlijnsche professor FRIEDRICH KIRCHNER schreef van het wijsgeerig eklekticisme: „Er hat Unrecht, weil in jeder Philosophie alle Satze so zusammengefügt sind, dasz sie, herausgerissen aus dem Ganzen, unsicher werden."^^) Dit doet mij onwillekeurig denken aan het tot een krans binden van bl ...
Religieus eklekticisme - pagina 49
47 om op goeden voet te blijven met het „principium contradictionis' of de wet der tegenstrijdigheid, echter zekere omzichtigheid niet overbodig. Dit beginsel, door ARISTOTELES het meest zekere genoemd, is volgens hem niet alleen een wet voor ons denken, maar ook voor het zijn. Onverbeterlijk for ...