![Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 108](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/het-zedelijk-karakter-der-reformatie-gehandhaafd-tegenover-rome/1910/10/20/108-thumbnail.jpg)
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 108
98 Hoezeer deze critiek van Protestantsche zijde doel heeft getroffen, blijkt wel het duidelijkst, wanneer men de biografie van Luther inziet, die door HARTMANN GRISAR, S. J. professor te Innsbruck, in 1911 in het licht is gegeven, want Grisar heeft op bijna alle punten, waarover de strijd liep, ...
![Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 109](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/het-zedelijk-karakter-der-reformatie-gehandhaafd-tegenover-rome/1910/10/20/109-thumbnail.jpg)
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 109
^99 fuerit". Zie voorts G. BOSSERT, Württemberg und Janssen, Bd. I. p. 158 en v.v., die 't eerst op deze vergissing van Döllinger de aandacht vestigde. 58) Het opschrift luidt dan ook: „Confessio piae doctrinae, quae nomine illustr. princ. ac dom. Christophori Ducis Wirtembergensis, per legatos e ...
![Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 110](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/het-zedelijk-karakter-der-reformatie-gehandhaafd-tegenover-rome/1910/10/20/110-thumbnail.jpg)
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 110
100 '•«) J. JANSSEN, Ein zweites Wort an meine Kritiker, p. 73, 74. ••'*) Luther schrijft in den brief van 28 Aug. 1530 aan Melanchthon : „Nam si vim evaserimus pace obtenta dolos ac lapsus nostros facile emendabimus, quoniam regnat super nos misericordia eius" (ENDERS, Luthers Briefwedisel, 8, 2 ...
![Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 111](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/het-zedelijk-karakter-der-reformatie-gehandhaafd-tegenover-rome/1910/10/20/111-thumbnail.jpg)
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 111
101 et cons. Academ. quinque German. Lipsiae, MDCCCCVl, Vol IV. i. v. crapula. '1) Luther schrijft hierover herhaalde malen ; zoo in een brief aan Melanchthon van 12 Mei 1521 (ENDERS, Luthers Briefwechsel, 3, 189) en wederom 13 Juli 1521 (ENDERS, t. a. p. 3, 189). Vooral de laatste plaats biedt e ...
![Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 112](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/het-zedelijk-karakter-der-reformatie-gehandhaafd-tegenover-rome/1910/10/20/112-thumbnail.jpg)
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 112
102 atque adeo peccatum aiiquod faciendum in odium et contemptum diaboii, ne quid loci relinquamus illi, ut conscientiam nobis faciat de rebus levissimis", (p. 160) dan is het duidelijk, dat het facere peccatum hier alleen slaat op de ingebeelde zonden eener scrupuleuze conscientie, DhNiFLE hande ...
![Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 113](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/het-zedelijk-karakter-der-reformatie-gehandhaafd-tegenover-rome/1910/10/20/113-thumbnail.jpg)
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 113
mm103 bedreef hij op één dag duizendmaal doodslag en echtbreuk, toch vertrouwen moest op de genade van Christus, die juist zulke zondaren rechtvaardigen wilde, is een zoo absurde gedachte, dat niemand, die Luther kent, ook maar één oogenblik er aan denken zal, hem zulk een bedoeling toe te ...
![Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 114](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/het-zedelijk-karakter-der-reformatie-gehandhaafd-tegenover-rome/1910/10/20/114-thumbnail.jpg)
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 114
104 haalt de volgende woorden van Luther aan, waarin de uitdrukking truncus ac lapis voorkomt: „Nam (ut D. Lutherus in Commentario super Psal. 90 dicit) in spiritualibus et divinis rebus, quae ad animae salutem spectant, homo est instar statuae salis, imo est similistrunco et lapidi'. De Gereform ...
![Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 115](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/het-zedelijk-karakter-der-reformatie-gehandhaafd-tegenover-rome/1910/10/20/115-thumbnail.jpg)
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 115
105 vrouw wilde laten scheiden onder voorwendsel, dat dit huwelijk „incest" was, omdat zijn vrouw eerst gehuwd was geweest met zijn broeder, achtte Luther, dat een tweede huwelijk boven echtscheiding te verkiezen was: „antequam tale repudium probarem, potius Regi permitterem, alteram Reginam quoq ...
![Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 117](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/het-zedelijk-karakter-der-reformatie-gehandhaafd-tegenover-rome/1910/10/20/117-thumbnail.jpg)
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 117
107 noemt een geloof, dat door de liefde werkt, dat den mensch beweegt, om zich te oefenen in de werken, die God in Zijn Woord geboden heeft, welke werken, als zij voortkomen uit den goeden wortel des geloofs, goed en bij God aangenaam zijn"; Conf. Scotica, Art. XIV: „Fatemur et pro certo tenemus ...
![Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 116](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/het-zedelijk-karakter-der-reformatie-gehandhaafd-tegenover-rome/1910/10/20/116-thumbnail.jpg)
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 116
106dezen laatsten raad heeft aangevoerd, dat Luther in een geheimen biechtraad de dispensatie tot dit tweede huwelijk had gegeven en dat het „geheim" van de biecht niet mocht verbroken worden ; dat ook volgens Roomsche moralisten het in zulke gevallen geoorloofd was, om onwaarheid te sprek ...