![Verdienste of genade? - pagina 44](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/verdienste-of-genade/1958/10/20/44-thumbnail.jpg)
Verdienste of genade? - pagina 44
Tegen deze achtergrond nu is het duidelijk, dat men' het „waarlijk verdienen" van Trente serieus moet nemen en dat het hier niet gaat om acceptatie, maar om een veel meer essentiële relatie. En ten aanzien van deze relatie wordt dan wel met nadruk gezegd, dat de genade vooropgaat, maar binnen dez ...
![Verdienste of genade? - pagina 46](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/verdienste-of-genade/1958/10/20/46-thumbnail.jpg)
Verdienste of genade? - pagina 46
anbietet, der das Seine tut, als einem Andem, der sich im Schmutze der Sünde walzt und die Gnade verachtet" " ^ ) . Wel ziet hij hierin geen vaste wet en wijst hij er op, dat dikwijls de ergste zondaars bekeerd worden en dat eerlijke mensen ver bhjven van de genade. Maar de verwijzing is sprekend ...
![Verdienste of genade? - pagina 47](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/verdienste-of-genade/1958/10/20/47-thumbnail.jpg)
Verdienste of genade? - pagina 47
gebracht. En nu gaat het in de verdienste om habihtas. Men wil het woord verdienste niet prijsgeven. Het duidt geen directe correlatie aan tussen daad en loon, zoals in de evenwaardigheidsverdienste, maar het is toch een meritum en men wijst de reformatorische visie af als deterministisch en fata ...
![Verdienste of genade? - pagina 48](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/verdienste-of-genade/1958/10/20/48-thumbnail.jpg)
Verdienste of genade? - pagina 48
de humaniteit loochende en daarvoor geen belangstelling zou hebben gehad, maar hierin, dat de reformatoren loochenden, dat in verband met en vanuit deze structuren ook maar énige verheldering zou kunnen vallen over de macht der genade, die de mens overmocht. Vandaar de botsüig — aan het begin van ...
![Verdienste of genade? - pagina 49](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/verdienste-of-genade/1958/10/20/49-thumbnail.jpg)
Verdienste of genade? - pagina 49
uitgedoofd is-'®^) en van hieruit komt men dan als vanzelf tot de coöperatie en dan niet als een tot vrijheid gebraohti zijn door de kracht der genade, maar vanuit de ontologische tegen- of neven-pool van de genade. De typische structuur van Trente is bepaald door de synthese tussen de verdienste ...
![Verdienste of genade? - pagina 50](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/verdienste-of-genade/1958/10/20/50-thumbnail.jpg)
Verdienste of genade? - pagina 50
Hamack heeft dit aJles nauwehjks serieus willen nemen en heeft er maar weinig goede woorden voor over gehad, evenmin als voor Trentes decreet over de traditie, dat hij „ein dogmenpolitisches Meisterstück" noemde. M. i. moeten de intenties om Paulus te honoreren worden erkend, maar tegelijk de spa ...
![Verdienste of genade? - pagina 51](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/verdienste-of-genade/1958/10/20/51-thumbnail.jpg)
Verdienste of genade? - pagina 51
de genade Gods nimmer en in geen enkel opzicht viel duidelijk te maken vanuit de een of andere capaciteit, omdat juist deze capaciteit gesloten was, ondanks en in alles wat deze mens bleef in zijn totale afvalligheid. Van hieruit kon zij dan ook geen plaats reserveren voor de verdienste. Zeker ni ...
![Verdienste of genade? - pagina 52](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/verdienste-of-genade/1958/10/20/52-thumbnail.jpg)
Verdienste of genade? - pagina 52
plexiteit, nl. in het beroemde onderscheid tussen attritio en contritio, tussen onvolkomen en volkomen berouw •'®'), dat aanleiding was tot de soms felle strijd tussen attritionisten en contritianisten. Het volkomen berouw komt voort uit de volkomen Hefde, terwijl de attritio, het onvolkomen bero ...
![Verdienste of genade? - pagina 53](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/verdienste-of-genade/1958/10/20/53-thumbnail.jpg)
Verdienste of genade? - pagina 53
en perfecta ^®^), waarbij — in de boete-problematiek — kennelijk ruimte wordt gelaten voor d e attritio. Wel wordt ze omschreven als voortkomend uit overwegingen over de lelijkheid der zonde en uit vrees voor de straf der hel en andere straffen^®®), maar dat houdt geen disqualificatie in, omdat r ...
![Verdienste of genade? - pagina 54](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/verdienste-of-genade/1958/10/20/54-thumbnail.jpg)
Verdienste of genade? - pagina 54
Heilige Stoel, een beslissing, die echter sindsdien is uitgebleven "'^). Vanuit de R. K. sacramentsleer is dit uitblijven van een besHssing wel begrijpelijk. Baius, die nog de laatste fase van het concilie van Trente meemaakte, mocht dan de problematiek van de attritio in verband met het ontbreke ...