Wereldoorlog en theologie - pagina 13
logie op te bouwen in den vorm van een . . . kulturethiek, die wordt opgebouwd uit den „eerbied voor het leven". De belangstelling voor eschatologische motieven was dus die van de toeschouwers, die zeiden: zóó staat het in het N. T., maar die er direct aan toevoegden: dit alles is voor ons zonder ...
Wereldoorlog en theologie - pagina 25
Heim te hooren kregen o.a. van Steinmann, Ernst, Kuhlmann, Traub en Brunner se). Ook van de dialectische theologie kan men niet zeggen, — met uitzondering van Bultmann en Gogarten — dat zij den weg der existentiaal-philosophische ontologie is opgegaan. Veelmeer kan men zeggen, dat Barth — na in z ...
Wereldoorlog en theologie - pagina 14
these en exclusiviteit. Alleen het Woord Gods als puur Woord, als „donum purum" komt over de Todeslinie heen: het gericht is de keerzijde van de genade. Zoowel Calvijn als Overbeck en Nietzsche kunnen dienst doen in hun gevarieerde kritiek om iets van deze „Linie" te doen zien. Dit alles heeft be ...
Wereldoorlog en theologie - pagina 15
ook niet klaar komen met al die Schriftplaatsen, die de horizontale lijn van het tijdsgebeuren in verband met de toekomst duidelijk naar voren brengen b.v. in Rom 13 vers 11: „de zaligheid is ons nu nader dan toen wij eerst geloofd hebben". Als Barth spreekt over Rom. 11 : 36: Uit God en door God ...
Wereldoorlog en theologie - pagina 34
aanvaarden, wat Hij ons in deze ontwikkeling schonk? 89). Dat was in beginsel de vraag van to be or not to be, de vraag naar chaos of zinvolheid dezer historie, de vraag naar het „Schicksal" in z'n irrationaliteit óf in z'n Goddelijke redelijkheid. Vooral de z.g.n. „Glaubensbewegung Deutscher Chr ...
Wereldoorlog en theologie - pagina 26
mels zu sehen und zu verstehen" 72),Het ging meeren meer broeien in den kring der dialectische theologie. Het bleek steeds minder mogelijk de dialectische theologen onder één noemer te brengen. Men late zich daarbij niet in verwarring brengen door het woord „existentieel". Men kan n.l. van het ex ...
Wereldoorlog en theologie - pagina 16
Alles wat op het „einddrama" betrekking heeft valt weg als „zeitgeschichtliche Mythologie" 26). Slechts het ééne blijft: de „Situation der Entscheidung", de existentieele crisis in Christus, het eschatologische faktum. De horizontale lijn vervaagt. Het post — aldus van Ooyen — wordt omgezet in ee ...
Wereldoorlog en theologie - pagina 35
hier met Karl Ludwig Schmidt „staunend Halt" maakten 93) en ook Earth protesteerde met alle klem tegen deze „volmacht" 94). Hij mengde zich juist op dit punt in de discussie en werd gedrongen zich steeds meer in de practisch-politieke kwesties uit te spreken. Eerst gaat zijn verzet nog niet tegen ...
Wereldoorlog en theologie - pagina 17
„gericht" opereert. De dialectiek der „Todeslinie" kan Althaus niet bevredigen. Ze verarmt en ontledigt het leven, de historie en de cultuur en dreigt door de miskenning van de immanentie het leven normloos te maken. Hij ziet in de tegenstelling tusschen God en de geschiedenis bij Barth een scept ...
Wereldoorlog en theologie - pagina 19
zich aan ter typeering der onontkoombare situatie. We kennen het woord ook uit de laatste jaren. We hoorden — nog dikwijls in een optimistisch verband — spreken van „das deutsche Schicksal", van „Schicksalsnotwendigkeit", van de „Schicksalsstunde des deutschen Volkes" en al was dat nog allerminst ...