GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

92 resultaten
Filteren
van 10
1888-10-20
Het calvinisme en de kunst - pagina 11

Het calvinisme en de kunst - pagina 11

9 den bloeitijd van het Calvinisme dan ook zoo min in Schotland of Zwitserland als in onze eigen historie ten dienste; en zelfs een onderzoek a p o s t e r i o r i , aan de geschiedenis der kunst ontleend, brengt ons hier niet verder. Al verwijs ik toch naar de rijke kunstontwikkeling, die in Ned ...

Rectorale redes
A. Kuyper
420 woorden
Het calvinisme en de kunst - pagina 12

Het calvinisme en de kunst - pagina 12

10 nisme zou willen nemen, even streng hebben wij, Calvinisten, ons van elke gewaagde gevolgtrekking uit voor ons g u n s t i g e r verschijnselen te onthouden. Om te weten, wat het Calvinisme voor de kunst is, moet veeleer raad gepleegd met de g e e s t e s r i c h t i n g zelve van het Calvinis ...

Rectorale redes
A. Kuyper
459 woorden
Het calvinisme en de kunst - pagina 13

Het calvinisme en de kunst - pagina 13

11 de schepping die komen zou, in verband, en drukt in God die majesteit uit, waardoor Hij zijn goddelijke volkomenheid met den hoogsten luister in een wereld kan doen uitstralen, om ze uit die wereld aan zichzelf terug te kaatsen ^') Van Gods onzienlijkheid, zegt Paulus, is in de schepselen twee ...

Rectorale redes
A. Kuyper
493 woorden
Het calvinisme en de kunst - pagina 14

Het calvinisme en de kunst - pagina 14

12 kan, dat Johannes op Patmos, bij het zien van ,jden Christus in heerlijkheid" als dood aan zijn voeten viel. ^^) Nu valt deze schepping, waarin dit heerlijke Gods schitteren moet, in twee deelen uiteen. In den beginne schiep God niet enkel de a a r d e , maar eerst zelfs d e n h e m e l . In d ...

Rectorale redes
A. Kuyper
443 woorden
Het calvinisme en de kunst - pagina 15

Het calvinisme en de kunst - pagina 15

13 die de glorie in en op zijn creatuur legt, maar om van zij^ creatuur deze glorie terug te ontvangen. ^°) God zelf geniet volzaliglijk in deze Heerlijkheid. „Zijn vermakingen," zegt de Spreijkendichter, „zijn met de menschenkinderen." •'') God heeft suSoxix. in -de Heerlijkheid, die Hijzelf sch ...

Rectorale redes
A. Kuyper
415 woorden
Het calvinisme en de kunst - pagina 16

Het calvinisme en de kunst - pagina 16

14 en B o u w m e e s t e r ; en omdat die heerlijkheid, evenals al wat bestaat, alleen in God zijn einddoel vindt;, gewaagt ze van een l u s t , een v e r m a k i n g , een w e l b e h a g e n dat God in zijn schepsel vindt. ^^) Dit brengt ons vanzelf op den mensch. Tegenover Kant, S c h e l l i ...

Rectorale redes
A. Kuyper
449 woorden
Het calvinisme en de kunst - pagina 17

Het calvinisme en de kunst - pagina 17

15 weg. De stof en het karakter en de vorm, d. w. z. de dragers van het schoon, kunt ge in hun bestand bespieden, maar het Schoon, zelf, waarvan ze de dragers zijn, nooit. Gelijk het leven sterft, voor het ontleedmes er aan toekwam, en de liefde verdwijnt zoodra ge haar verklaren wilt, zoo ook is ...

Rectorale redes
A. Kuyper
457 woorden
Het calvinisme en de kunst - pagina 18

Het calvinisme en de kunst - pagina 18

16 schoon staan dus niet tegenover elkander als goddelijk en menschelijk ; slechts hierin verschillen ze, dat het natuurschoon r e c h t s t r e e k s , het kunstschoon middellijk, uit God vloeit. Maar rechtstreeks of middellijk uit Hem geweld, in alle schoon blinkt nooit anders dan Zijn esiSr-^^ ...

Rectorale redes
A. Kuyper
436 woorden
Het calvinisme en de kunst - pagina 19

Het calvinisme en de kunst - pagina 19

17 Aldus ongeveer is de wereld van het Schoon en de wereld der Kunst, gelijk die in de Heilige Schrift ondersteld wordt. „Uit God, d o o r God en t o t God alle dingen" ook in deze wondere sfeer der Heerlijkheid. Maar juist daarom ligt in de ordonnantie van dat Schoon dan ook een voortstuwend mot ...

Rectorale redes
A. Kuyper
455 woorden
Het calvinisme en de kunst - pagina 20

Het calvinisme en de kunst - pagina 20

18 weelde, als tegenwicht tegen Fichtes dolgeloopen subjectivisme, dankbaar door ons aanvaard; maar het baat ons niet, zoolang de band tusschen het object en subject een open vraag blijft. En hoezeer in Schopenhauers thelematisch uitgangspunt, evenals in zijn pessimistische beschouwing van de gev ...

Rectorale redes
A. Kuyper
149 woorden
van 10