Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 74
66 licht van de zijde der menschen nog lof over onze milddadigheid ons worden toegezwaaid. Wat is hetgene wij aan 's Heeren dienst ten offer brengen? Een deel welhcht van wat er overbleef, nadat we eerst in allen dagelijkschen nood naar onzen wensch voorzagen. Ja, al ware het geheel ons overschot ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 77
^69 wat beteekent zij ten slotte naast de grootste ongelijkheid van bezit? Belemmering der vrijheid heette niet slechts alle gezag, maar ook alle band voor het economisch verkeer. De maatschappij zou gansch vrij zijn. Het eigenbelang alleen zou de macht zijn, die het maatschappelijk leven in rech ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 76
68 •bezoldiging van wie het Evangelie verkondigen, vaak 25 procent en meer zou moeten stijgen, zullen zij waarlijk ook van het Evangelie kunnen leven ? ' Weet gij alle deze dingen niet? „Memand, die in den krijg dient, wordt ingewikkeld in de handelingen des leeftochts, opdat hij dien moge ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 79
.71 niet ook voor het leven dezer wereld gelijk aan zich zelven achten — „omdat zij broeders zijn; maar zullen hen te meer dienen, omdat zij geloovig en gehefd zijn, als die deze weldaad mede deelachtig zijn. Leer en vermaan deze dingen." (1 Tim. YI: 1 en 2) Maar wel zal deze verhouding door die ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 78
70Moest twee jaren achtereen een der tienden te Jeruzalem op het feestgetij met de armen gegeten worden, het volgende jaar werd hun dit deel ganschelijk toegewezen. De mensch is nog iets meer dan eene economische factor en eene zekere hoeveelheid arbeidsvermogen. Is er buitengewone behoeft ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 80
,72geten. Evenmin als gestrengheid en liefde elkaar buitensluiten, eischt barmhartigheid een bhndeUngs geven. Niet ieder wie hij was had op grond dezer plaats zedelijke aanspraak op de beurs van den rijke. . Straks wordt in de Spreuken van Salomo tegen borgen nadrukkelijk gewaarschuwd. Wie ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 81
73Een slechte oogst deed voorts de korenprijzen stijgen, vooral toen het verkeer nog binnen te enge grens besloten was, dan dat aanvoer van elders het evenwicht herstellen kon, terwijl de meervermogenden, die door hunne slaven gelegenheid tot het vullen hunner schuren hadden gehad, te mind ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 82
7.4mate verhoogd. Reeds vertegenwoordigde de gestelde maat eene vrij aanzienlijke fortuin. Het kleine grondbezit won niet aan beter waarborg. En toch stiet de wet van stonde aan op heftige tegenkanting. De voornaamste oorzaak der maatschappelijke wanverhoudingen lag in de uitgebreide propo ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 83
7^ ligt hare voortreffelijkheid boven die dames, welke zich te voornaam daarvoor achten. Hoezeer arbeid des geestes het lichaam eer sloopt dan dusgenaamde handenarbeid, ziet oppervlakkigheid toch in den laatste alleen eigenlijke bezigheid, en wordt zoo daglooner en knecht bij voorkeur als arbeide ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 84
76 een „normalen" arbeidsdag spreekt zooveel zonde, al wreekt zich daarin veler abnormale arbeidstijd. Winzucht en onbarmhartigheid zullen willicht noodig maken eene grens voor den hierbedoelden arbeid te stellen. En toch is te duchten, dat zoo de arbeid meer en meer ontaardt. Arbeid zonder toewi ...