GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

104 resultaten
Filteren
van 11
1892-10-20
De verflauwing der grenzen - pagina 91

De verflauwing der grenzen - pagina 91

89 denn der Erlöser der Welt vor uns in einem ewigen Verhaltnisz zum Vater und zu der Menschheit; hat seine Persönlichkeit nicht blosz geschichtliche, nicht blosz religiose und ethische, sondern metaphysische Bedeutung, so kann seine OfFenbarung auch nicht durch die Sünde allein bestimmt sein, da ...

Rectorale redes
A. Kuyper
429 woorden
De verflauwing der grenzen - pagina 92

De verflauwing der grenzen - pagina 92

go geen in het binnenste van Israels profeten omging, maar niet voor den bewusien vorm^ waarin deze zielsbewegingen zich uitten, en alzoo niet voor de H. Schrift. i 2 i ) De leer der rechtvaardigmaking is uit de Ethische prediking nagenoeg geheel verdwenen. Zelfs Da Costa in zijn strijd met Kohlb ...

Rectorale redes
A. Kuyper
401 woorden
De verflauwing der grenzen - pagina 93

De verflauwing der grenzen - pagina 93

91 12 7) South Place Insiit.Lectiires. a. 1. p . 55..128) Ibidem p. 71. 129) Cf. J. N. GRUBER, die Ophiten^ Würzburg 1864. Nog verder gingen in zedeloosheid de beslist antinomiaansctie sekten der Nicolaieten, Karpocratianen en Prodicianen. De laatsten waren naaktloopers. 130) De val ...

Rectorale redes
A. Kuyper
336 woorden
De verflauwing der grenzen - pagina 94

De verflauwing der grenzen - pagina 94

92 137) •Dit Ignorabbhnus is uit zijn bekende rede van 1872, gehouden in de Academie der Wissenschaften te Berlijn, bij de viering van Leibnitz's gedenkfeest. Niet ten onrechte zegt Schuier van dit Ignorantisme: sl^ieber denn für Gott, erklart man sich für Bankerott". SCHULER, O. 1. p. 115. Zie o ...

Rectorale redes
A. Kuyper
287 woorden
De verflauwing der grenzen - pagina 95

De verflauwing der grenzen - pagina 95

93 der Aufklaring ist die Kirche Christi unsichtbar und nur unsichtbar: es giebt keine sichtbare Kirche Christi, die durch das Wort regiert werden könnte. Was sichtbar ist, das ist weltlich, ein Erzeugnis des menschHchen Willens, und nothwendig ein Gegenstand des rechtlichen Regiments. Dieser Kir ...

Rectorale redes
A. Kuyper
397 woorden
De verflauwing der grenzen - pagina 96

De verflauwing der grenzen - pagina 96

94 151) »Geef mij een plek waar ik den voet kan zetten'', bedoeld als de noodzakelijkheid, om een vast uitgangspunt voor zijn levensbeschouwing te hebben. 152) Op deze hoogernstige beteekenis van het g€iQoi aan een laatste oordeel voor de instandhouding van het rechtsbesef wordt veel te weinig ge ...

Rectorale redes
A. Kuyper
479 woorden
De verflauwing der grenzen - pagina 97

De verflauwing der grenzen - pagina 97

95 156) Volgens Hegel heeft de Staat een ziel; woont in den Staat een geest; en deze geest is niet anders dan de in den mensch zich bewust wordende Godzelf. Vandaar de Staats-apotheose. 157) Calvijn, en alle onze Gereformeerden, kennen geen Overheid dan om der zonde wil. Zie over de vraag, of dan ...

Rectorale redes
A. Kuyper
366 woorden
De verflauwing der grenzen - pagina 98

De verflauwing der grenzen - pagina 98

96 len. Hun stelsel zou opgaan indien het Christendom geen aan feiten gebondene historische religie ware. Nu daarentegen moeten ze er wel toe komen, om historisch de feiten te laten glippen, en per saldo van het Christendom niets over te houden, dan de zedelijke krachten en ideeën, maar die, na v ...

Rectorale redes
A. Kuyper
350 woorden
De verflauwing der grenzen - pagina 99

De verflauwing der grenzen - pagina 99

97 Und das Ganze klang In lebend wirkendem Ebengesang, Sich thate Kraft in Kraft, verzehren, Sich thate Kraft in Kraft vermehren, Und auf und ab sich rollend ging Das all und ein und ewig Ding, Immer verandert, immer bestandig. DAS V O L K :Erist einGoti.Cf. SCHULER o. ...

Rectorale redes
A. Kuyper
339 woorden
De verflauwing der grenzen - pagina 100

De verflauwing der grenzen - pagina 100

98 Anaximenes, non sum Deus tuus. Interrogavi, caelum, solem, lunam, stellas; neque nos sumus Deus quem quaeris inquiunt. Et dixi omnibus iis quae circumstant fores carnis meae: Dixistis mihi de Deo meo quod vos non estis, dicite mihi de illo aliquid. Et exclamaverunt voce magna: Ipse fecit nos. ...

Rectorale redes
A. Kuyper
521 woorden
van 11