Zonde en recht - pagina 96
90 brengen en ze beschouwen als wezens van hooger orde. En dit op grond van deze woorden: » 0 rois, vous êtes des dieux, c'est-a-dire: vous avez dans votre autorité, vous portez sur votre front un caractère d i v i n . . . . " De plaats, waarop Felix doelt, luidt, t. a. p., livre V, art. 4, prop, ...
Zonde en recht - pagina 18
12 tot een Vader zijn, en Hij zal Mij tot een Zoon zijn." (Hebr. 1:5) Hier heeft men reeds eene rechtsbetrekking tusschen den eersten en den tweeden persoon van het Goddelijk Wezen. Maar ook verder nog. De Zoon is gezalfd tot Koning over Sion, den berg van Gods heiligheid. Gelijk de Zoon zelf van ...
Zonde en recht - pagina 31
25 der moeite de wetten van het heelal, althans gedeeltelijk, te verstaan. Abel was schaapherder en Kaïn een landbouwer. Het leven van het dier en het bestaan van het land was hun dus geen volkomen geheimnis. Ofschoon ook dit als vrucht van genade: „zijn God onderricht hem van de wijze, Hij leert ...
Zonde en recht - pagina 19
13 is een wortelwoord, dat De Bonald eens sprak: „La Revolution a commence par la declaration des droits de I'homme; elle ne finira que par la declaration des droits de Dieu." Volgens velen kan van recht tusschen God en den mensch niet gesproken worden. Of eigenlijk denken zij hieraan niet, en ka ...
Zonde en recht - pagina 21
15 neer hij als hoogste meester over wat ook wil gebieden; zoo hij niet van alles de bestaansreden en bestemming door God gegeven zoekt. Ja, de mensch doet onrecht, mede zoo hij Gods absolute recht over zich durft ontkennen: „O mensch! wie zijt gij, die tegen God antwoordt? zal ook het maaksel to ...
Zonde en recht - pagina 22
16 zou wezen tusschen ouders en hun kroost. Er zou toch niet zijn tellcens nieuwe schepping. Evenals er natuurlijk verband lag tusschen Adam en Eva, moest het wezen met de verdere menschheid. Schoon wij het Traducianisme verwerpen, en het Creatianisme huldigen, zien wij niet voorbij, dat de orden ...
Zonde en recht - pagina 42
36 en ziet het was zeer goed." Er was vlek noch kreukel, geen misstand en geen botsing. Ware het zonder zonde tot een uitspreken van Gods ordeningen gekomen, het zou geweest zijn volkomen adaequaat, zonder eenige feil. De afstand, die thans tusschen recht en wet, het Goddelijk en het menschelijk ...