De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 45
43 Wij weten, dat dit zijn oorzaak had in de philosophie van RAMUS.Welnu,VoETius heeft zich onomwonden tegen de wijsbegeerte van RAMUS uitgesproken. RAMUS' afkeer van de ,,prima philosophia", waarin ook AMESIUS in zijn bestrijding van de metaphysica ^) hem volgde, wordt door hem een ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 54
52 mensch, naar haar inhoud dezelfde is, zoowel in de lex naturae, die ingeschapen was in het bewustzijn der menschheid, als in de lex scripta of den decaloog, en dat Christus' bekende woorden van Mattheüs 22 dan ook niet anders zijn dan de korte samenvatting van dezen inhoud. Wel houdt hij als G ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 12
10 daarover is onder de Gereformeerden, gelijk wij straks zullen zien, vóór en tegen gestreden. Alleen zij hier reeds opgemerkt, dat de wijze waarop de philosophic wordt beoefend, geheel afhankelijk is van het subject dat zich daaraan wijdt.Reeds de oudere F I C H Ï E heeft zoo te recht ge ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 43
41 In de tweede plaats heeft VOETIUS, na dus aan de ethiek eens en voorgoed een plaats in het academisch onderwijs als afzonderlijk leervak te hebben verzekerd, haar, zooals èn uit de D i s p u t a t i o n e sS e l e c t a e voor deTheologia moralis èn uit de E x e r c i t i a Pieta ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 66
H4 ethiek van de dogmatiek is in de moderne Theologie zeer begrijpelijk. DehoogleeraarZedenleer,HOEKSTRAnoemdeen het T h e o l o g i s c hzijnwerkdanookkortwegT ij d s c h r i ft gaf ons in zijnlaatste afleveringe ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 76
74 wijsbegeerte — het oordeel over hare beoefenaars zelf blijve aan God — •in haar irreligieus karakter toont, niet uit de palingenesie te zijn opgekomen.De aanraking ook met de thans bestaande en het denken van ivelen onzer tijdgenooten beheerschende wijsbegeerte is, naar he ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 11
zoowel de inblijvende als de uitgaande actie, zoowel gedachten als woorden en daden versta, voornamelijk den wil en zijn motieven heeft te beoordeelen, zal die waardeering naar de norm dan ook in de eerste plaats gaan over den wil en zijn motieven. Hierin ligt eindelijk ook het verschil tusschen ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 71
69 teruggevallen SPINOZA, met zijn volkomen negatie van alle Schriftgezag, waarin hij veel verder ging dan zijn geestelijke vader, de Roomsche DP:SCARTES.Dan, ook SPINOZA, wiens denken niet slechts door hetpantheïsme, maar ook nog door het mechanische wordt beheerscht en die door di ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 34
3'i „res ipsae credendae", dus objectief,, maar iets in het subject zelf. Fides, zegt RAMUS, est fiducia in Deum de ipsius beneficiis erga suam ecclesiam. i) Enzoo nuvindenwijhet bij PKRKINS en bij diens leerling AMESIUS.Alvorens op VoKTn;s terug te komen hebben ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 41
39 A c a d e m i c a e in 1664 verscheen. Dit werk is ontstaan uit zijn colleges over de ascetiek, waarbij zooals wij weten de leer van het gebed den grondslag vormde. Hoewel volkomen te huis in de mystiek der middeleeuwen en der Jezuïeten, kan VOETIUS toch niet —zooals hij dat dan ook in de best ...