De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 52
50 verbondsleer is het onveranderlijk aan de zijde Gods, maar is, juist om de voldoening die in Christus is, hij in wien het geloof kwam, van het alsnog volbrengen van den eisch, dien het verbond der werken stelt, ontslagen. Bij COCCEJUS nu wordt — en dit is zijn nieuwe vinding — het werkverbond ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 51
I m confessioneelestempelontvingin de Belijdenis van Westminsterenden daarmede verbonden grooteren en kleineren Catechismus, op wier inhoud ook AMESIUS' M e d u l l aniet zonder invloed was geweest i),is de ontwikkeling der ethiek naar zuiverder Ca ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 50
48 ken zonder Gods recht te schenden, en deze ongerechtigheid is dan ook de zonde. Deze geboden zijn positief, ook in de tegenstelling met negatief. Zij zijn niet alleen gebod, maar ook verbod. En ook op deze negatieve zij van de zedelijkheid heeft VOETIUS gewezen en ook hier verschilt hij niet v ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 49
47 Wat nu den decaloog betreft, dan kiest VOETIUS in de oude controvers derScholastiek, of alle geboden positief zijn, zooals de nominalistenbeweerden, dan wel natuurlijk, gelijk THOMAS leert, een middenweg. Ue A vraag hangt voor hem saam met die andere, of God van de geboden der ze ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 48
46 is zijn macht, zijn heerschappij, zijn majesteit, en in dit recht is alle wetgeving Gods aan zijn schepsel gegrond. in liet ius divinum.De lex divina wortelt dusHieruit volgt, dat de zedewet als zoodanig nooit *^boven God kan staan. ,,Itaque lex divina qua talis non potest ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 47
A5 complectitur solam explicationem decalogi, seu t h e o l o g i a e m o r a l is et c a s i i u m gomenis.conscientiaead singula decalogi praecepta, cum prole-Atque ita distinginintur ab ea peculiares explicationes exercitio-rum pietatis, (luae nomine A s c e t i c a ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 46
44 zichovervoorzichtigde determinatie van den wil door het intellect wel zeer uit, — hetisgeengeloofspunt en er is geendogmaover in de Gereformeerde Kerk, vroeger heeft hij zelf voor de cjuaestie gestaan, — maar hij eindigt dan toch met de v ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 45
43 Wij weten, dat dit zijn oorzaak had in de philosophie van RAMUS.Welnu,VoETius heeft zich onomwonden tegen de wijsbegeerte van RAMUS uitgesproken. RAMUS' afkeer van de ,,prima philosophia", waarin ook AMESIUS in zijn bestrijding van de metaphysica ^) hem volgde, wordt door hem een ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 44
42 doet alzoo als die door de wet der wijsheid zult geoordeeld worden). Maer indien iemant een precijsheyt soude verstaen van voorsichtigheyt Eph. 5 : 15 (Ziet dan lioe gij voorzichtiglijk wandelt, niet als onwijzen maar als wijzen), van het nau oppassen op alle Gods geboden, sonder yet hemselven ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 43
41 In de tweede plaats heeft VOETIUS, na dus aan de ethiek eens en voorgoed een plaats in het academisch onderwijs als afzonderlijk leervak te hebben verzekerd, haar, zooals èn uit de D i s p u t a t i o n e sS e l e c t a e voor deTheologia moralis èn uit de E x e r c i t i a Pieta ...