GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

92 resultaten
Filteren
van 10
1897-10-20
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 42

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 42

40 in een afzonderlijkwerk heeft bearbeid i).Als ,;Scientia Sacra regendiEcclesiam visibileni", valt zij met haar drie deelen: d e a g e n d i s , d e p e r s o n i s en de a c t i o n i b u s , buiten de ethiek en dus buiten ons onderwerp.Na dus op de inrichting van z ...

Rectorale redes
W. Geesink
407 woorden
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 41

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 41

39 A c a d e m i c a e in 1664 verscheen. Dit werk is ontstaan uit zijn colleges over de ascetiek, waarbij zooals wij weten de leer van het gebed den grondslag vormde. Hoewel volkomen te huis in de mystiek der middeleeuwen en der Jezuïeten, kan VOETIUS toch niet —zooals hij dat dan ook in de best ...

Rectorale redes
W. Geesink
413 woorden
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 40

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 40

38 onderwijs in de ethiek had ingericht i). Deze inrichting was vrij eenvoudig. VoETius onderscheidt twee deelen in de Theologie, een theoretisch en een practisch, en in dit laatste, de Theologia practica, heeft hij dan weer drie onderdeelen: de moraal, de ascetiek en de politica ecclesiastica me ...

Rectorale redes
W. Geesink
163 woorden
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 39

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 39

37 Immers het woord „godzaligheid" was de staande uitdrukking geworden voor wat de Engelschen piety noemden. Deze ,,Proeve" was gericht tegen een geschrift van zekeren TILENUS, die, in de meening, dat de Dordtsche orthodoxie onvruchtbaar was voor het leven, van Calvinistisch Arminiaansch predikan ...

Rectorale redes
W. Geesink
74 woorden
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 38

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 38

36 door WILLEM TEELLINCK. gewonnen.Zelf getuigt hij van dezen: ,,hijheeft mijne oogen geopent". i) TEELLINCK, in 1579 te Zieriksee geboren, had als jonge man eenige jaren in Engeland in de puriteinsche kringen verkeerd, toen hij van daar in 1606 naar het vaderland terugkeerde. Het w ...

Rectorale redes
W. Geesink
401 woorden
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 37

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 37

35 haar b.V. in de „ S y n o p s i s P u r i o r i s T h e o l o g i a e " van 1625, terwijl de hoogleeraar RIVET, die sedert 1620 te Leiden doceerde, ook later van oordeel bleef, dat zij als dat deel der Theologie quae praxin pietatis et iustitiae docet i) — men ziet hoe dit vaststaande termen z ...

Rectorale redes
W. Geesink
79 woorden
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 36

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 36

34 \ \honestus te ontzeggen, miskent men — en dat is het kenmerkende in de puriteinsche richting — de werking der ,,gemeene gratie", verliest de continuïteit van het ethische leven en komt in strijd met het ook door de Heidenen „van nature de dingen doen die der wet zijn", waarvan de Schri ...

Rectorale redes
W. Geesink
383 woorden
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 35

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 35

3B gevolgd, en wel zoo, dat de eerste tafel der wet saamgevat wordt onder het begrip religio en de tweede onder die van iustitia et charitas erga proximiim. In dit tweede stuk maakt AMESIUS niettegenstaande zijn onverholen afkeer van A r i s t o t e l e s een ruim gebruik van onderscheidingen als ...

Rectorale redes
W. Geesink
352 woorden
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 34

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 34

3'i „res ipsae credendae", dus objectief,, maar iets in het subject zelf. Fides, zegt RAMUS, est fiducia in Deum de ipsius beneficiis erga suam ecclesiam. i) Enzoo nuvindenwijhet bij PKRKINS en bij diens leerling AMESIUS.Alvorens op VoKTn;s terug te komen hebben ...

Rectorale redes
W. Geesink
414 woorden
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 33

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 33

31 niet verzwegen, dat er in deze Puriteinsche richting gevarenstaken.Allereerst wel, dat met hun echt Calvinistisch staan op de wet des Heeren als norm des levens, een zeker noniisme gejjaard ging, dat op het einde lier eeuw onder hen zelf zijn reactie kreeg in den strijd der A n t ...

Rectorale redes
W. Geesink
520 woorden
van 10