De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 22
'•20 leer van het geweten de zeer bedenkelijke wending, dat zij het ethische ^^--^ /losmaakt van de religie en de moraal autonoom maakt.Van dit laatsteis echter bij Rome en de oude Protcstantsche Theologie geen sprake. De nadruk valt hier op de s}'ntere.sis: het bewaard blijv ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 21
19 Uit brengt mij ten slotte tot de derde vraag, waarmee de dogmatische tegenstellingen ia. de elementen der Gereformeerde ethiek reeds aanwezig, in verband moeten gebracht,tlie naar de toepassing van het zedelijkbeginsel op het handelen in de verschillende verhoudingen van het leve ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 20
-p18 ontstaan, die niettegenstaande de in liem blijvende concupiscentie een graad van volkomenheid kan hebben, terwijl volgens de Protestanten de zedelijkheid, die door genade in de wedergeborenen ontstaat, juist door die concupiscentie altijd voor God onvolkomen en bevlekt blijft. Tussche ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 19
17 Uit deze diflerenties in het dogma omtrent den mensch openbaren zich nu ook verschillen in de gemeenschappelijke belijdenis, dat de zedelijkheid ontstaat uit de schepping naar Gods beeld. Doet de mensch het goede op menschelijke wijze, men verstaat daaronder, dat hij het doet in den vorm van h ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 18
.10 Rome en tot die tussclien Lutherschenen Gereformeerden onderling.Roomschen en Protestanten stemmen hierin overeen, dat zij, op grond van de Schrift, het ontstaan der zedelijkheid verklaren uit de schepping van den mensch naar Gods beeld.Het goede te doen en dat op mensche ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 17
15 heeft voor hen zelfs het karakter van een nieuwe Goddelijke wetgeving, waarbij de Christus als „novus legislator" optreedt. Met dit al wordt boven, ja tegen het geschreven Nieuwtestamentische Woord hier de rede gesteld, waar toch het Sacianisnie, leert, dat in dit Woord niets met de rede strij ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 16
u te wijzen, die reeds in deze elementen aanwezig, zoowel het ontstaan als de verdere ontwikkeling der Gereformeerde ethiek bepalen. " Voor zoover deze tegenstellingen de ethiek raken, hebben wij ze in verband te brengen eerst met de twee vragen: wat zedelijk goed is? en hoe het zedelijkgo ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 15
13 slechts door de „zondenspiegels" der 15'= en i6<= eeuw bekend waren, — de decaloog weer diep indrong in het Christelijk bewustzijn. Van groote beteekenis voor de ethiek was daarbij, dat, terwijl in den Lutherschen catechismus en ook nog in sommige Gereformeerde,b. v. die van £l ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 14
12 de 16=, MACCOVIUS en CHAMIER in de 17= eeuw, geven werken onder dezen titel. En al is het dat zij ook een ander opschrift dragen, werken als ZwiNGLi's ,,Commentarius de vera et falsa religione", CALVIJN'S Institutie en BEZA'S zooveel kleiner maar toch belangrijk werk ,,Quaestionum et Responsio ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 13
11 der Spieldose von eineni hörbaren Ruck begleitet, sondern voUzieht sich allmahlich." i)* Laat mij U dan eerst van het o n t s t a a n der ethiek in de Gereformeerde Theologie verhalen. Dit valt in de periode van de grondlegging dier Theologie, de 16= eeuw, waarin CALVIJN, zijn medearbei ...