GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

92 resultaten
Filteren
van 10
1897-10-20
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 41

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 41

39 A c a d e m i c a e in 1664 verscheen. Dit werk is ontstaan uit zijn colleges over de ascetiek, waarbij zooals wij weten de leer van het gebed den grondslag vormde. Hoewel volkomen te huis in de mystiek der middeleeuwen en der Jezuïeten, kan VOETIUS toch niet —zooals hij dat dan ook in de best ...

Rectorale redes
W. Geesink
413 woorden
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 42

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 42

40 in een afzonderlijkwerk heeft bearbeid i).Als ,;Scientia Sacra regendiEcclesiam visibileni", valt zij met haar drie deelen: d e a g e n d i s , d e p e r s o n i s en de a c t i o n i b u s , buiten de ethiek en dus buiten ons onderwerp.Na dus op de inrichting van z ...

Rectorale redes
W. Geesink
407 woorden
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 43

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 43

41 In de tweede plaats heeft VOETIUS, na dus aan de ethiek eens en voorgoed een plaats in het academisch onderwijs als afzonderlijk leervak te hebben verzekerd, haar, zooals èn uit de D i s p u t a t i o n e sS e l e c t a e voor deTheologia moralis èn uit de E x e r c i t i a Pieta ...

Rectorale redes
W. Geesink
419 woorden
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 44

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 44

42 doet alzoo als die door de wet der wijsheid zult geoordeeld worden). Maer indien iemant een precijsheyt soude verstaen van voorsichtigheyt Eph. 5 : 15 (Ziet dan lioe gij voorzichtiglijk wandelt, niet als onwijzen maar als wijzen), van het nau oppassen op alle Gods geboden, sonder yet hemselven ...

Rectorale redes
W. Geesink
350 woorden
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 45

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 45

43 Wij weten, dat dit zijn oorzaak had in de philosophie van RAMUS.Welnu,VoETius heeft zich onomwonden tegen de wijsbegeerte van RAMUS uitgesproken. RAMUS' afkeer van de ,,prima philosophia", waarin ook AMESIUS in zijn bestrijding van de metaphysica ^) hem volgde, wordt door hem een ...

Rectorale redes
W. Geesink
425 woorden
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 46

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 46

44 zichovervoorzichtigde determinatie van den wil door het intellect wel zeer uit, — hetisgeengeloofspunt en er is geendogmaover in de Gereformeerde Kerk, vroeger heeft hij zelf voor de cjuaestie gestaan, — maar hij eindigt dan toch met de v ...

Rectorale redes
W. Geesink
368 woorden
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 47

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 47

A5 complectitur solam explicationem decalogi, seu t h e o l o g i a e m o r a l is et c a s i i u m gomenis.conscientiaead singula decalogi praecepta, cum prole-Atque ita distinginintur ab ea peculiares explicationes exercitio-rum pietatis, (luae nomine A s c e t i c a ...

Rectorale redes
W. Geesink
363 woorden
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 48

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 48

46 is zijn macht, zijn heerschappij, zijn majesteit, en in dit recht is alle wetgeving Gods aan zijn schepsel gegrond. in liet ius divinum.De lex divina wortelt dusHieruit volgt, dat de zedewet als zoodanig nooit *^boven God kan staan. ,,Itaque lex divina qua talis non potest ...

Rectorale redes
W. Geesink
392 woorden
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 49

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 49

47 Wat nu den decaloog betreft, dan kiest VOETIUS in de oude controvers derScholastiek, of alle geboden positief zijn, zooals de nominalistenbeweerden, dan wel natuurlijk, gelijk THOMAS leert, een middenweg. Ue A vraag hangt voor hem saam met die andere, of God van de geboden der ze ...

Rectorale redes
W. Geesink
386 woorden
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 50

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 50

48 ken zonder Gods recht te schenden, en deze ongerechtigheid is dan ook de zonde. Deze geboden zijn positief, ook in de tegenstelling met negatief. Zij zijn niet alleen gebod, maar ook verbod. En ook op deze negatieve zij van de zedelijkheid heeft VOETIUS gewezen en ook hier verschilt hij niet v ...

Rectorale redes
W. Geesink
357 woorden
van 10