De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 71
69 teruggevallen SPINOZA, met zijn volkomen negatie van alle Schriftgezag, waarin hij veel verder ging dan zijn geestelijke vader, de Roomsche DP:SCARTES.Dan, ook SPINOZA, wiens denken niet slechts door hetpantheïsme, maar ook nog door het mechanische wordt beheerscht en die door di ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 72
70 en KANT'S opvolger, den wijsgeer van gezag in paedagogischc,zelfsChristelijk-paedagogische kringen, waarin men, gelijk ten onzent nog dezer dage is geschied, aan zijn school een leer van het geweten ontleent, is de moraal evenzeer autonoom. Als onderdeel van de aesthetiek is zij ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 73
71 werden der Natur" de „Culturaufgabe der Menschheit" is, en alleen die handeling zedelijk mag heeten welke daartoe strekt, krijgen wij een autonome moraal, los van de_ religie, en tot dit aardsche leven beperkt.En dezedrie trekken zijn eigen aan heel de moderne ethica, die thans a ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 74
72 individu aan de omgeving volkomen zal zijn, en de mensch in het bevorderen van het algemeen welzijn zijn lust bevredigt, zal de verzoening tusschen egoïsme en altruïsme voltooid zijn. In dit schoone lied van blijde toekomst is nu door V O N HAR'L'MANN'S pessimisme, d e p h i 1 o s o p h i e v ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 75
73 andere dan de Gereformeerde Theologie beoefend, aan de gevaren, die deze aanraking met zich brengt, niet ontkomen is. Doordat, om iets te noemen, niet SCHLEIERMACHER zelf, wiens theologische ethiek, al bespeurt men er ook den panthelstischen achtergrond zijner philosophie in, toch een ander ka ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 76
74 wijsbegeerte — het oordeel over hare beoefenaars zelf blijve aan God — •in haar irreligieus karakter toont, niet uit de palingenesie te zijn opgekomen.De aanraking ook met de thans bestaande en het denken van ivelen onzer tijdgenooten beheerschende wijsbegeerte is, naar he ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 77
75 niet van het pseudo-dogma der evolutie, zal zij de grenzen nooit uitwisschen tusschen mensch en dier, tusschen het heilige en het onheilige, tusschen de heerlijkheid der wereld en de heerlijkheid van het Koninkrijk Gods. En deze ethiek zal zoowel de waarde van het sociale als van het individue ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 78
76 bepaling van ethiek leerde onsdetheoretische en de practischeteonderscheiden. Had ik van meet af met de ethiek in de Gereformeerde Theologie niet anders op het oog dan de „ p r a c t i s c h e " , dan wat onze E n c y c l o p a e d i c noemt: „de systematische uitee ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 79
77 Mij volkomen bewust van de zeer bescheiden plaats, die de „angewandte ethiek" in het kader der Theologische wetenschap inneemt, geloof ik toch aan den invloed die van haar beoefening kan uitgaan. Deze beoefening, eerst schuilend in het studeervertrek en de collegekamer, wellicht straks in een ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 80
78 meenen te moeten subsumeeren onder de moraalphilosophie, — aan onze Universiteit waar èn de diepere rechtsstudie èn de Theologische ethiek vragen: wat is voor God recht en wat is voor God zedelijk onder menschen, en op die vragen een antwoord zoeken zoo in Gods Woord als in het Gereformeerd be ...