De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 19
17 Uit deze diflerenties in het dogma omtrent den mensch openbaren zich nu ook verschillen in de gemeenschappelijke belijdenis, dat de zedelijkheid ontstaat uit de schepping naar Gods beeld. Doet de mensch het goede op menschelijke wijze, men verstaat daaronder, dat hij het doet in den vorm van h ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 36
34 \ \honestus te ontzeggen, miskent men — en dat is het kenmerkende in de puriteinsche richting — de werking der ,,gemeene gratie", verliest de continuïteit van het ethische leven en komt in strijd met het ook door de Heidenen „van nature de dingen doen die der wet zijn", waarvan de Schri ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 37
35 haar b.V. in de „ S y n o p s i s P u r i o r i s T h e o l o g i a e " van 1625, terwijl de hoogleeraar RIVET, die sedert 1620 te Leiden doceerde, ook later van oordeel bleef, dat zij als dat deel der Theologie quae praxin pietatis et iustitiae docet i) — men ziet hoe dit vaststaande termen z ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 38
36 door WILLEM TEELLINCK. gewonnen.Zelf getuigt hij van dezen: ,,hijheeft mijne oogen geopent". i) TEELLINCK, in 1579 te Zieriksee geboren, had als jonge man eenige jaren in Engeland in de puriteinsche kringen verkeerd, toen hij van daar in 1606 naar het vaderland terugkeerde. Het w ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 39
37 Immers het woord „godzaligheid" was de staande uitdrukking geworden voor wat de Engelschen piety noemden. Deze ,,Proeve" was gericht tegen een geschrift van zekeren TILENUS, die, in de meening, dat de Dordtsche orthodoxie onvruchtbaar was voor het leven, van Calvinistisch Arminiaansch predikan ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 40
38 onderwijs in de ethiek had ingericht i). Deze inrichting was vrij eenvoudig. VoETius onderscheidt twee deelen in de Theologie, een theoretisch en een practisch, en in dit laatste, de Theologia practica, heeft hij dan weer drie onderdeelen: de moraal, de ascetiek en de politica ecclesiastica me ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 41
39 A c a d e m i c a e in 1664 verscheen. Dit werk is ontstaan uit zijn colleges over de ascetiek, waarbij zooals wij weten de leer van het gebed den grondslag vormde. Hoewel volkomen te huis in de mystiek der middeleeuwen en der Jezuïeten, kan VOETIUS toch niet —zooals hij dat dan ook in de best ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 42
40 in een afzonderlijkwerk heeft bearbeid i).Als ,;Scientia Sacra regendiEcclesiam visibileni", valt zij met haar drie deelen: d e a g e n d i s , d e p e r s o n i s en de a c t i o n i b u s , buiten de ethiek en dus buiten ons onderwerp.Na dus op de inrichting van z ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 43
41 In de tweede plaats heeft VOETIUS, na dus aan de ethiek eens en voorgoed een plaats in het academisch onderwijs als afzonderlijk leervak te hebben verzekerd, haar, zooals èn uit de D i s p u t a t i o n e sS e l e c t a e voor deTheologia moralis èn uit de E x e r c i t i a Pieta ...
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 44
42 doet alzoo als die door de wet der wijsheid zult geoordeeld worden). Maer indien iemant een precijsheyt soude verstaen van voorsichtigheyt Eph. 5 : 15 (Ziet dan lioe gij voorzichtiglijk wandelt, niet als onwijzen maar als wijzen), van het nau oppassen op alle Gods geboden, sonder yet hemselven ...