Evolutie of revelatie - pagina 113
Ill ort der Prommen gilt, in den babylonischen religiösen Vorstellungen kein sicheres Vorhild hat" (p. 51). 152) Scherper critiek dan de cm zijn bedachtzaamheid en voorzichtigheid geprezen Bezold (die geheel op het standpunt van Gunkel staat) op Winckler's hypothese heeft uitgeoefend, laat zich n ...
Evolutie of revelatie - pagina 13
11 God die steeds dichter nadert tot den mensch; eerst bij de patriarchen komt Hij nog van verre in uitwendige manifestatie en toespraak; straks bij Israel's profeten werkt hij reeds onmiddellijk door heilige inspiratie in het binnenste hunner ziel; eindelijk in het kindeke van Bethlehem gaat Hij ...
Evolutie of revelatie - pagina 42
40Mijn pleidooi is ten einde gebracht. Om menschelijke Evolutie of Goddelijke Revelatie ging de strijd. In dien strijd is de geest van het oude Babel opgeroepen om voor de Evolutie te getuigen. Ik heb u getoond, hoe dit getuigenis juist tegen de Evolutie pleit en de Revelatie bevestigt. Wa ...
Evolutie of revelatie - pagina 116
114 ook met de „mogelijkJieid" moet gerekend worden, dat de naam Adam een omvorming is van Adapa. BEZOLD 1. o. p. 38 merkt hiertegen terecht op: Ie dat van dezen Adapa niet gezegd wordt, dat hij de eerste mensch is; wanneer in dezen mythus sprake is van een tempel, dien Adapa bedient, van een sdd ...
Evolutie of revelatie - pagina 108
106 sicht Sicheres aussagen zu können". Het resultaat dezer nadere onderzoekingen kan dus eerst worden afgewacht, voor men dieper op deze zaak ingaat. Inden Babel-Bibel-stryd is dit punt dan ook nauwlijks ter sprake gekomen. De verwantschap met den cultus van Arable, Egypte en Phoenicië is veel s ...
Evolutie of revelatie - pagina 17
15 „de vernieler") 48), aanduidt een Gewittergott, die op het gebergte Sinai een heiligdom had en wiens symbool, wellicht een donderkeil, in de arke des verbonds werd meegevoerd 49). Hoog stond deze Jahvegod nog niet; hij was een grimmige woestijngod; een god van onweder en strijdgewoel, een god ...
Evolutie of revelatie - pagina 37
35 de rechtsorde vaststelde, deze vrucht der gratia communis in Israel's wetgeving indroeg. Het element der Kevelatie schuilt dan ook niet in elk dezer wetsbepalingen op zichzelf, maar in de goddelijke sanctie, die bij Israel aan heel de rechtsorde verleend wordt 140); in de zooveel heiliger rech ...
Evolutie of revelatie - pagina 46
u daarop volgenden dag Prof. Biesterveld zijn ambt aanvaardde met het houden eener rede over het Object der ambtelvjke vakken. Aan Prof. Bavinck werd het onderwas in de Dogmatologische vakken, aan Prof. Biesterveld dat in de Diakoniologische vakken en de Exegese van het Nieuwe Testament opgedrage ...
Evolutie of revelatie - pagina 69
67 63) Hoe de critiek lastige getuigen opruimt, blijkt by het lied vanDebora, dat vroeger eenstemmig als een der oudste stukken beschouwd werd; MAUEICE VEENES, Les re'sultats de l'Exégèse BibUque, p. 21 verklaart nu, dat het van zeer jongen datum en geheel onbetrouwbaar is (zie J. Eobertson, I.e. ...
Evolutie of revelatie - pagina 23
21 volkeren rondom Israel, werpt van ter zijde licht op Israel's geschiedenis en de Schrift. Al deze schatten wachten nog slechts op een kundige hand, die ze saamvoegt en ordent, om voor de exegese en de tekstcritiek, de bijbelsche archaeologie en de historia sacra de rijkste winst af te werpen e ...