Evolutie of revelatie - pagina 107
105 os" is bii Hammurabi's wet geen spoor te ontdekken. Kenmerkend is, da"t Hammurabi's wet wel bepaalt, hoeveel schadevergoeding men moet betalen aan den eigenaar, wanneer men diens os geleend heeft en dezen os den nek doorsneed, een oog uitstak, een been stuk brak of zijn staart aftrok (§ 245-2 ...
Evolutie of revelatie - pagina 33
31 monotheïsme wijzen 114), maar zelfs de heilige naam Jahve hier gevonden wordt, dan zou de belijdenis dezer Semieten geweest zijn: J a h v e - I l u : De H e e r e is God 115). Vergelijk nu met deze gegevens der oudste historie wat de Schrift u zegt en vraag, of het raadsel, waarvoor Babel u pl ...
Evolutie of revelatie - pagina 92
90 100) H. WiNCKLEE, Himmels- und Weltenbüd der Bahyloniër, p. 4. 101) HiLPEECHT, Die Ausgrabungen im Bêl-Tempel sur Nippur, p. 67. De heele chronologie van het oudste tijdvak berust op ééne mededeehng van Nabonedus, koning !van Babyion, die zelf 550 voor Christus leefde; deze vermeldt op den gro ...
Evolutie of revelatie - pagina 98
96inscriptie van Thutmoses HI vermeld) is niet alleen uiterst zwak, maar wordt afdoende weerlegd, gelijk G-rimme terecht heeft aangetoond door het feit, dat èn in het Debora-lied èn op den Mesasteen Jahve als de nationale God van Israel in tegenstelling met de nationale goden van de Kanaan ...
Evolutie of revelatie - pagina 100
98voor den bouw in Mesopotamië en worden in Arabië niet gevonden i.e. T. I, p. 274 en vv.).(ÜEQUH ABT123) Zie aanteekenmg 114 &. 124) Opmerkelijk is, dat de persoon uit Hammurabi's tyd, die den naam Jahve-ilu, Jahve is God, draagt ons bekend is door een brief, waarin hy s ...
Evolutie of revelatie - pagina 103
101 vromen in Israel en de profeten of vóór óf ttjdens het Exiel onder Babel's invloed zouden hebben gestaan, is daarom voor ieder, die Israel's vloekpsalmen tegen Babel kent, een „historische onmogelUkheid". — Juist de tegenstrijdigheid van al deze theoriën toont wel, hoe weinig het historisch o ...
Evolutie of revelatie - pagina 114
112 betont werden, dass eine Beschreibung des Paradieses in den babylonischen Inschriften ebensowenig vorliegt wie u. s. w." Elke poging om het Paradijsverhaal uit Babel's mythen te verklaren is tot dusverre, om een woord van Dillmann over te nemen, „grossartig mislungen". DELITZSCH heeft in zijn ...
Evolutie of revelatie - pagina 61
59 InscJirift eines deliebigcn Menschen audi nur in Einem Schriftzeichcn ungenau Oder gar falsch wiedergiU"! (Tweede voordr. p. 18, 19). 25) Tweede Voordracht, p. 27- Ook reeds vroeger, toen Prof. Jensen en Hilprecht Delitzsch aanvielen over zijn bewering, dat in Babel het monotheïsme eerder dan ...
Evolutie of revelatie - pagina 77
75 72) G, A. SMITH, Modern Critism and the Pr caching of te Old Testament ;cf. hei artikel van Eev. Charles L- Candec in the Bible Student, Vol. X n i , New Series, No. 3. 73) Zie de warme aanbeveling van Delitzsch voor Wellhausen, eerste voordracht p. 57. 74) Aan eene ooii maar eenigszins volled ...
Evolutie of revelatie - pagina 83
81 Weggevoerd is Askalon. Gegrepen is Gaza. Yenuam (lanoach bij de noordergrens van Palestina) is vernietigd geworden. Israel (Y-si-r'-l) is gering geworden, zijn zaad (of zaaisel) is vernietigd. Palestina (= Char) is een hulpelooze weduwe (cheret = weduwe) geworden tegenover Egypte. Alle landen ...