Evolutie of revelatie - pagina 111
109 De herder der talrijke menschen (d.i. de Koning) zal niet eten vleesch, dat op het vuur gebraden is, geen gezouten brood; het kleed van zijn hchaam zal hij niet wisselen; geen wit kleed aandoen, geen offer brengen; de koning zal zijn wagen niet bestijgen, als heerscher geen uitspraak doen. De ...
Evolutie of revelatie - pagina 112
110 dat op den Babylonischen sabbath juist de meeste handelscontracten [werden gesloten en bij het volk van een rusten op dien dag daarom geen sprake kan wezen; 3o. dat het voorschrift te Babel, dat op deze dagen.de koning, priesters en dokters bepaalde werkzaamheden niet mochten verrichten, niet ...
Evolutie of revelatie - pagina 113
Ill ort der Prommen gilt, in den babylonischen religiösen Vorstellungen kein sicheres Vorhild hat" (p. 51). 152) Scherper critiek dan de cm zijn bedachtzaamheid en voorzichtigheid geprezen Bezold (die geheel op het standpunt van Gunkel staat) op Winckler's hypothese heeft uitgeoefend, laat zich n ...
Evolutie of revelatie - pagina 114
112 betont werden, dass eine Beschreibung des Paradieses in den babylonischen Inschriften ebensowenig vorliegt wie u. s. w." Elke poging om het Paradijsverhaal uit Babel's mythen te verklaren is tot dusverre, om een woord van Dillmann over te nemen, „grossartig mislungen". DELITZSCH heeft in zijn ...
Evolutie of revelatie - pagina 115
113 waarvan de een hoornen draagt, het gewone teeken der godlieid. I.e. p. 26: „Die eine Gestalt ist fraglos ein Grott".LEHMANN158) Daar bij de meeste oude volkeren min of meer „sagenhafte" verhalen omtrent een „zondeval" voorkomen en de slang meestal als een verdervende macht optre ...
Evolutie of revelatie - pagina 116
114 ook met de „mogelijkJieid" moet gerekend worden, dat de naam Adam een omvorming is van Adapa. BEZOLD 1. o. p. 38 merkt hiertegen terecht op: Ie dat van dezen Adapa niet gezegd wordt, dat hij de eerste mensch is; wanneer in dezen mythus sprake is van een tempel, dien Adapa bedient, van een sdd ...
Evolutie of revelatie - pagina 117
115 Daaraan zou alle „cultuur" te danken zijn. Dergelijke berichten heeft men in de keilinscripties dusver nog niet gevonden. Zimmern meent, dat Alaparus dezelfde is als Adapa van de in aant. 158 genoemde Adapa-mythe, terwijl hy voorts Evadoranchus houdt voor Enmeduranki, een voorhistorischen kon ...
Evolutie of revelatie - pagina 118
116 Aufnahme in die Bibel gefunden haben", gelijk DEHTZSCH, eerste voordracht, p. 32 beweert. Verwantschap sluit niet in, dat het een aan het ander owWemdf is, maar kan even goed verklaard worden door een gemeenschappelijke traditie, die aan beide ten grondslag ligt. Wanneer ZIMMERN, Keilinschrif ...
Evolutie of revelatie - pagina 119
117 Alexander, Polyhistor, Eupolemus en het boek der Jubileën zijn alle aan de Schrift ontleend en vsrijzen niet op een zelfstandige bron te Babel terug, zooals ook Dillmann en Gunkel toestemmen (cf. NIKEL, 1. c. p. 192). 161) De Scheppingsmythe van Babel was reeds bekend uit fragmenten van Beros ...
Evolutie of revelatie - pagina 120
118 chaoszee), die allen baarde, en hunne wateren te saam zich mengden; toen de boomen nog niet voorhanden waren en de rieteilanden nog niet waren ontstaan; toen van de goden nog geen geschapen was, geen naam nog genoemd werd en geen lot bepaald was, toen werden de goden geschapen; Lahmu en Laham ...