![De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 116](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-jongste-methode-voor-de-verklaring-van-het-nieuwe-testament/1905/10/20/116-thumbnail.jpg)
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 116
114religiose Gefahr, Freiburg, 1904, pag. 111 — r 84. 37) Theologie und Religionsgeschichte, Tubingen, 1904, pag. 7 vv. 38) E r n s t T r ö l t s c h gaf eerst van zijn gevoelen kennis in onderscheidene artikelen in het Zeitschrift für Theologie und Kirche, z. a.: Die Selbstdndigkeit der R ...
![De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 68](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-jongste-methode-voor-de-verklaring-van-het-nieuwe-testament/1905/10/20/68-thumbnail.jpg)
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 68
66 Zusammenhang". Hij beweert dat daarbij wordt voorbijgezien, dat verwantschap van voorstellingen niet noodzakelijk te verklaren is uit overname en overdracht uit den eenen kring in den anderen, maar dat uit dezelfde psychologische oorzaken en uit gelijke sociale voorwaarden, gelijksoortige voor ...
![De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 43](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-jongste-methode-voor-de-verklaring-van-het-nieuwe-testament/1905/10/20/43-thumbnail.jpg)
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 43
41ook maar de minste reden om aan te nemen, dat wij het verhaal van de geboorte van Jezus uit Maria te danken hebben aan de mythologie van Oosten en Westen, zooals G u n k e l triomfantelijk concludeert? 55) Hij meent dat de ethniseerende en mythologiseerende voorstellingen reeds zoo groot ...
![De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 56](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-jongste-methode-voor-de-verklaring-van-het-nieuwe-testament/1905/10/20/56-thumbnail.jpg)
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 56
54 de andere evangelisten de bron is geweest, en dat zelfs dit Marcusevangelie eene beschrijving is van het leven van Jezus in het licht en onder den invloed van het Christendom later dan Paulus, dan moet om tot het „eenvoudige evangelie" van Jezus te komen heel wat ook uit de synoptici geschrapt ...
![De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 86](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-jongste-methode-voor-de-verklaring-van-het-nieuwe-testament/1905/10/20/86-thumbnail.jpg)
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 86
84 die ons in haar worden gebracht — zij is ó lóyog TOV 9iov W a t in qriiAaTa, (Sfj/Acia en axlai ons geopenbaard wordt, is één organisch geheel. "7) Er is één groot centraal feit in de revelatio specialis gegeven, in het komen van God tot den mensch. De „religionsgeschichtliche" methode is peri ...
![De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 17](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-jongste-methode-voor-de-verklaring-van-het-nieuwe-testament/1905/10/20/17-thumbnail.jpg)
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 17
15 calypse gebruik, zij het dan ook nog zeer voorzichtig, en met handhaving van wat hij zelf noemt „die Einzelpersönlichkeit des Apokalyptikers". Ook andere religies dan de babylonische, werden voor het vergelijkende onderzoek aangewezen. In 1891 had C h e y n e '7), en in 1898 S t a v e '8) reed ...
![De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 46](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-jongste-methode-voor-de-verklaring-van-het-nieuwe-testament/1905/10/20/46-thumbnail.jpg)
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 46
44 dan een variant van een ouder perzische légendenmotief. Polybius nl. verhaalt dat de naam Kappadocië wordt teruggevoerd op een Perzisch Koning, die op jacht gered werd van den aanval van een leeuw: otiTog ovv nuGuvo rifgaijgtnïTivog oQOvg viptjIoTCCTOv ava^agT7]V yi ...
![De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 13](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-jongste-methode-voor-de-verklaring-van-het-nieuwe-testament/1905/10/20/13-thumbnail.jpg)
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 13
II1zeker dieper inzicht in de verhoudingen van de omgeving waarin het Christendom optrad is geboren dan tot dusver. Niemand zal ontkennen dat veel in de evangeliën pas goed wordt verstaan, als men de gedachtenwereld kent van rabbijn en pharizeër; en dat ook de beteekenis van menig w ...
![De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 25](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-jongste-methode-voor-de-verklaring-van-het-nieuwe-testament/1905/10/20/25-thumbnail.jpg)
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 25
23kretistische Religion", ziedaar het resultaat van G u n k e l ' s onderzoekingen. De religieuze motieven die in het Christendom bewaard zijn, behooren tot twee werelden, het Oosten zoowel als het Westen. Duidelijk is in heel deze beweging de evolutietheorie overgedragen ook op het terrei ...
![De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 39](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-jongste-methode-voor-de-verklaring-van-het-nieuwe-testament/1905/10/20/39-thumbnail.jpg)
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 39
37 schap kwam „stemming en impressie". Niet zoeken naar het algemeene, niet vragen naar wat geldt voor het geheel, maar naar wat geldt voor den enkele. Zoodanige geestesrichting vindt bevrediging in de nieuwerwetsche voorstelling der religie en van het Christendom. Het is gelijk bij S c h l e i e ...