De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 33
31De veranderde opvatting van het wezen der religie werd voorbereid door eene andere strooming des geestes, die allen nadruk legde op het persoonlijk karakter van den godsdienst met verzet tegen alle instituut. De verhouding tusschen religie en kerk werd gebroken, de strijd aangebonden teg ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 32
30in tekst en vertaling de bronnen onder ieders bereik brachten. Nieuwe oorkonden en inscripties werden gevonden, folklore en mythologie breeder dan ooit bestudeerd. Voor de studie van het Nieuwe Testament greep diep in de arbeid van philologen, die de volksreligies in het romeinsche rijk ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 13
II1zeker dieper inzicht in de verhoudingen van de omgeving waarin het Christendom optrad is geboren dan tot dusver. Niemand zal ontkennen dat veel in de evangeliën pas goed wordt verstaan, als men de gedachtenwereld kent van rabbijn en pharizeër; en dat ook de beteekenis van menig w ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 25
23kretistische Religion", ziedaar het resultaat van G u n k e l ' s onderzoekingen. De religieuze motieven die in het Christendom bewaard zijn, behooren tot twee werelden, het Oosten zoowel als het Westen. Duidelijk is in heel deze beweging de evolutietheorie overgedragen ook op het terrei ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 14
12de „religionsgeschichtliche" methode, omdat het in hoofdzaak liep over de stukken waarin zich de hoop en de vr,ees, de naïeve vroomheid en de gemoedsstemming der eenvoudigen weerspiegelde. Dat was juist naar den zin van de opvatting der religie van de nieuwere school. Religie niet allere ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 34
32staltungen, die dem christlichen Glauben seiner Anschauung nach zu Grunde liegen. Christliche Religion als Gegenstand müglicher geschichtlicher Erforschung ist nur das Gebiet des persönlichen menschlichen Glaubens, Lebens, Hoffens und Fürchtens. 45) - Behalve deze bronnen waaruit de bewe ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 15
13 behoefte van den mensch. 1°) Wanneer H. G ü n k e l schrijft over den Heiligen Geest, dan poneert hij, dat men niet moet uitgaan van een theologumenon, het leerbegrip van den Heiligen Geest, maar de vraag stellen: welke ervaringen van het religieüse leven gaf aan de Christenen der eerste gemee ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 26
24de religie is het eerste en eigenlijke object van de theologische wetenschap; pas na het religieuze leven zelf te hebben beschouwd, mag de theologie gaan denken over den neerslag en uitbeelding der religie in instituut en leer, in kerk en theologie. De eerste taak van den theologischen g ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 16
14het Christendom dan is de kroon — misschien zelfs mee-arbeiden aan de voortzetting van dit proces, die toch onmogelijk is als men h i e r ' v a n geen evolutie wil weten, maar de christelijke religie als de absolute belijdt. Men ging aan den arbeid en dezelfde H e r m a n n G u n k e 1 v ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 35
33 Nog één verschijnsel dient hier verklaard, wat tege. lijk een der oorzaken is, dat de beweging der „Religionsgeschichtler" zoo breeden omvang verkreeg. Namelijk hoe het komt, dat juist de jongeren uit de school van R i t s c h l onder de voormannen dezer beweging te vinden zijn. Het best zal z ...