De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 17
15 calypse gebruik, zij het dan ook nog zeer voorzichtig, en met handhaving van wat hij zelf noemt „die Einzelpersönlichkeit des Apokalyptikers". Ook andere religies dan de babylonische, werden voor het vergelijkende onderzoek aangewezen. In 1891 had C h e y n e '7), en in 1898 S t a v e '8) reed ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 19
17 In zijne breedopgezette studie: „lm Namen Jesu" komt hij ten slotte tot deze conclusie: dass die Verwendung des Namen Jesu bezw. des dreifachen Namens bei der Taufe von Anfang an, soweit wir die Anfange der Taufe überhaupt historisch erkennen können, ihren Mutterboden in dem Vorstellungskreise ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 36
34 In de tweede plaats geeft R e i s c h 1 e toe, dat R i t s c h l in zijne exegese dikwijls den zin der woorden geweld aandeed, om ze aan te passen aan zijne dogmatische grondgedachte. Alles moest uit de ethische opvatting verklaard. Daarbij kwamen nog andere eenzijdigheden der Ritschliaansche ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 37
35 tegen deze aanvallen, en meent dat het minder ligt aan dit stelsel van godgeleerdheid dan wel aan de veranderde omstandigheden van den tijd, doch als dit waar is, dan is toch het stelsel geoordeeld, dat wel een paar tientallen van jaren eenig houvast kan geven voor het denken, maar later zijn ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 38
36 van R i t s c h l niet te vreden, hun heil zochten in de „religionsgeschichtliche" methode. Het is hier de plaats niet nadere uiteenzetting en weerlegging van de theologie van R i t s c h l en zijne volgelingen te geven. Alleen zij opgemerkt, hoe zij onmachtig bleef de groote problemen op te l ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 39
37 schap kwam „stemming en impressie". Niet zoeken naar het algemeene, niet vragen naar wat geldt voor het geheel, maar naar wat geldt voor den enkele. Zoodanige geestesrichting vindt bevrediging in de nieuwerwetsche voorstelling der religie en van het Christendom. Het is gelijk bij S c h l e i e ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 40
38 lende beweringen zijn onderzocht en weerlegd. Daarom, hoe verleidelijk anders ook die keuze zou zijn, spreek ik niet over de zoogenaamde paralel tusschen het verhaal van Simeon in den tempel en de begroeting van den pasgeboren Buddha door den wijzen Asita; evenmin over het beweerde verband tus ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 41
39 huwde. Scipio Africanus en Augustus golden voor zonen van Apollo, Apollonius van Tyana voor een zoon van Zeus. Velen dus die door wijsheid en macht hebben uitgemunt werden als zonen van goden aangezien, op bovennatuurlijke manier geboren. Vooral echter maakt men zich sterk met de legende van d ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 42
40hoe de koningin Maya aan haren gemaal, koning Couddhodana van Kapilavastu verzocht zich een tijd lang aan den echtelijken omgang te mogen onttrekken, om in stille eenzaamheid een ascetisch leven te leiden. In de lente, toen het sterrebeeld Puchya aan den hemel stond, droomde zij, dat een ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 43
41ook maar de minste reden om aan te nemen, dat wij het verhaal van de geboorte van Jezus uit Maria te danken hebben aan de mythologie van Oosten en Westen, zooals G u n k e l triomfantelijk concludeert? 55) Hij meent dat de ethniseerende en mythologiseerende voorstellingen reeds zoo groot ...