De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 45
43 natuur, maar om bij de laatste geboorte te zijn „de verhevenste in de wereld". Hoe men overigens durft te spreken van invloed dezer monstrueuze voorstelling van Buddha's geboorte op het verhaal in de evangeliën, is den grond een raadsel. Zelfs G u n k e l moet toestemmen, dat de „urchristliche ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 44
42.overneemt: „auch hier bietet der orientalische Mythus idas Schattenbild einer religiösen Realitat, die in Erscheinung trat als die Zeit erfi'illt war." 56) In de Buddhalegende treedt hij, die mensch worden zal, op in de vergadering der goden als „edele mensch", die zijn voornemen te ken ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 46
44 dan een variant van een ouder perzische légendenmotief. Polybius nl. verhaalt dat de naam Kappadocië wordt teruggevoerd op een Perzisch Koning, die op jacht gered werd van den aanval van een leeuw: otiTog ovv nuGuvo rifgaijgtnïTivog oQOvg viptjIoTCCTOv ava^agT7]V yi ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 47
45 geweld; de godin der aarde verscheen en sprak tot hem: het is geheel, groote mensch, zooals gij gezegd hebt, gij zelf echter zijt tot den hoogsten getuige der wereld, die ook de goden omvat, geworden. Daarop vloden alle demons als de sjakals voor de stem van den leeuw. Toen riep de booze vijan ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 49
47 B i c k s h u in 1894 een r o m a n ; „La vie inconnue de Jesus Christ," en hij weet te verhalen, dat Jezus den tijd van zijn leven tusschen zijn twaalfde en dertigste jaar heeft besteed aan reizen in Indië, waarbij hij zijne buddhistische wijsheid heeft opgedaan. Hier is toch zeker van kracht ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 48
46 om de macht en daarna verzoeking tot wellust. Welke overeenkomst is daar te ontdekken met hetgeen de Middelaar Gods en der menschen in zijne worsteling met Satan had te doorstaan en doorstond ? Hij, de tweede Adam, die den verleider overwon, opdat de zijnen veilig zouden zijn voor diens listen ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 50
48 meinen 7 is vertolkt, van de tragiek van het leven, weet het Buddhisme niets. Dat de diepte van het lijden ligt in het weggedreven zijn uit het paradijs, het leven in ellende en ballingschap, het zuchten onder den toorn Gods om der zonden wil, is aan het Buddhisme vreemd. De lijdensgedachte is ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 51
49 beheerscht —• en Jezus, die zich bewust is te zijn de Zoon Gods, die deelt in de liefde des Vaders, doet zijnen wil, met blijdschap volbrengt diens werk. Buddha, die geen ander evangelie kent dan dat der Nirwana, en Jezus, die het leven in zijn middelpunt ter verlossing aangrijpt, en tot heel ...