GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

128 resultaten
Filteren
van 13
1905-10-20
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 45

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 45

43 natuur, maar om bij de laatste geboorte te zijn „de verhevenste in de wereld". Hoe men overigens durft te spreken van invloed dezer monstrueuze voorstelling van Buddha's geboorte op het verhaal in de evangeliën, is den grond een raadsel. Zelfs G u n k e l moet toestemmen, dat de „urchristliche ...

Rectorale redes
P. Biesterveld
292 woorden
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 44

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 44

42.overneemt: „auch hier bietet der orientalische Mythus idas Schattenbild einer religiösen Realitat, die in Erscheinung trat als die Zeit erfi'illt war." 56) In de Buddhalegende treedt hij, die mensch worden zal, op in de vergadering der goden als „edele mensch", die zijn voornemen te ken ...

Rectorale redes
P. Biesterveld
279 woorden
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 46

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 46

44 dan een variant van een ouder perzische légendenmotief. Polybius nl. verhaalt dat de naam Kappadocië wordt teruggevoerd op een Perzisch Koning, die op jacht gered werd van den aanval van een leeuw: otiTog ovv nuGuvo rifgaijgtnïTivog oQOvg viptjIoTCCTOv ava^agT7]V yi ...

Rectorale redes
P. Biesterveld
276 woorden
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 47

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 47

45 geweld; de godin der aarde verscheen en sprak tot hem: het is geheel, groote mensch, zooals gij gezegd hebt, gij zelf echter zijt tot den hoogsten getuige der wereld, die ook de goden omvat, geworden. Daarop vloden alle demons als de sjakals voor de stem van den leeuw. Toen riep de booze vijan ...

Rectorale redes
P. Biesterveld
277 woorden
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 49

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 49

47 B i c k s h u in 1894 een r o m a n ; „La vie inconnue de Jesus Christ," en hij weet te verhalen, dat Jezus den tijd van zijn leven tusschen zijn twaalfde en dertigste jaar heeft besteed aan reizen in Indië, waarbij hij zijne buddhistische wijsheid heeft opgedaan. Hier is toch zeker van kracht ...

Rectorale redes
P. Biesterveld
310 woorden
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 48

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 48

46 om de macht en daarna verzoeking tot wellust. Welke overeenkomst is daar te ontdekken met hetgeen de Middelaar Gods en der menschen in zijne worsteling met Satan had te doorstaan en doorstond ? Hij, de tweede Adam, die den verleider overwon, opdat de zijnen veilig zouden zijn voor diens listen ...

Rectorale redes
P. Biesterveld
292 woorden
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 50

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 50

48 meinen 7 is vertolkt, van de tragiek van het leven, weet het Buddhisme niets. Dat de diepte van het lijden ligt in het weggedreven zijn uit het paradijs, het leven in ellende en ballingschap, het zuchten onder den toorn Gods om der zonden wil, is aan het Buddhisme vreemd. De lijdensgedachte is ...

Rectorale redes
P. Biesterveld
257 woorden
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 51

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 51

49 beheerscht —• en Jezus, die zich bewust is te zijn de Zoon Gods, die deelt in de liefde des Vaders, doet zijnen wil, met blijdschap volbrengt diens werk. Buddha, die geen ander evangelie kent dan dat der Nirwana, en Jezus, die het leven in zijn middelpunt ter verlossing aangrijpt, en tot heel ...

Rectorale redes
P. Biesterveld
285 woorden
van 13