GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

192 resultaten
Filteren
van 20
1910-10-20
Rectorale redes
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 154

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 154

144 opgeven, of dat de overwinning onmogelijk is. Hierin bestaat het onderscheid, zegt hij, tusschen den homo carnalis en den homo spiritualis, dat de „spiritualis pugnat cum came et gemit, quod non tantum potest, quantum vult", maar dat de „carnalis non pugnat, sed cedit atque consentit" (1, 2, ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
389 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 155

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 155

i 145 door Denifle zelf meegedeelde citaten p. 229 en v.v. blijkt, hoe gebruikelijk het destijds was, de intrede in het klooster een secundum baptistna te noemen; zie voorts over dit onderwerp WALTHER, Für Luther wider Rom, p. 445 en v.v.; KOLDE, P. Denifle, p. 15 en v.v.; KöHLER, Ein Wort, p. 33 ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
424 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 157

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 157

UI MS) Luther teeltent telkens protest aan tegen de voorstelling der Scholastieke Doctoren, als zou de justificatio bestaan in een „instantanea infusio gratiae et expulsio peccati", in dien zin „quod totum peccatum simul prorsus expelleretur totaque simul gratia infunderetur" (W. A. 1,43 en 4, 66 ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
412 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 156

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 156

146 necessaria"; maar hij voegt er terstond aan toe, dat de Pausen beter zouden doen, „ut ea quantum possent, paucissima preciperent", ja dat het „hodie necessarium esset, ut toUerentur dies ieiuniorum et multorum festorum, quia populus rudis ea conscientia observat illa, ut sine iis salutem esse ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
398 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 158

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 158

148 nifle voorts op grond van dergelijke uitspraken van Luther beweert, dat er in Luther's systeem „vom Austreiben der Sünde keine Rede" is {Luther, I-, p. 465) en Luther niets zou willen weten van een „innerliche Gnade Gottes", die den mensch verandert en heilig maakt, maar de justificatie „rein ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
401 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 159

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 159

149 maar op de nieuwe aarde, die komen zal, zooals Petrus zegt: „novos celos et novam terram Dominus faciet, in quibus iustitia habitet"; maar ze begint toch reeds met hier op aarde zich een woning in ons te bereiden: „parat sibi interim habitationem peccata sanando" (I, 2, p. 111). De geloovigen ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
428 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 161

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 161

151 eadem iustitia, qua ille" (I, 2, p. 44). En deze justitia Ctiristi bestaat niet alleen in de „satisfactio sufficientissima" van Christus' offerande aan het kruis, waardoor Hij de „remissio peccatorum" voor ons verdiende (I, 2, p. 129), maar evenzeer daarin, dat hij de wet geheel voor ons verv ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
414 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 160

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 160

150wordt: „licet peccatum relinquat, ut dum iustificat spiritum, reliquit concupiscentiam in carne" (I, 2, p. 164). Daarom is de geloovige nooit justificatus, maar altoos justificandus: „Ideo nullus Sanctorum se iustum putat, sed iustificari semper et petit et expectat" (I, 2, p. 95), of g ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
394 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 162

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 162

152 gratie dicimus" (I, 2, p. 206). Alles hangt daarom alleen af van de genade Gods: „Apostolus ostendit, quod immutabili dilectione eius salvamur. Ac non arbitrium nostrum, sed inflexibilem et firmam sue predestinationis voluntatem per hec omnia probat. Ubi ergo nunc est iustitia nostra? Ubi sun ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
407 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 163

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 163

153 quia non implent legem, non sunt sine concupiscentia" (I, 2, p. 176 cf ook p. 108 en passim). Een gedachte, die Luther in zijn Palmencommentaar reeds aldus had uitgedrukt: „Sic ipse (sc. Paulus) optat inveniri in Christo non habens iustitiam suam. Nam tanta magis abundat gratia et iustitia De ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
401 woorden
van 20