1914-1915 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 69
61 kan worden, indien men daarbij de methode volgt, die hij in zijn boek nader voor een bepaald geval zeer uitvoerig heeft beschreven. Wanneer men dan de beteekenis van een droom wenscht te onderzoeken, is een eerst? voorwaarde, dat men den droomer in de gelegenheid stelt zijn eigen gewaarwording ...
1914-1915 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 70
62stuk een reeks van voorstellingen, die als het ware den achtergrond van den droom vormen. De droom wordt dus niet beschouwd als een geheel, maar als een conglomeraat van psychische gebeurtenissen en de uitlegging geschiedt dus en détail en niet in toto zooals bij de ouderen de gewoonte w ...
1914-1915 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 71
63Om deze droomen te verl<iaren maakt FREUD onderscheid tusschen den manifesten en den latenten droominhoud. De manifeste inhoud is datgene, wat men zich bij het ontwaken herinnert ; de latente inhoud springt niet direct in het oog, maar wordt eerst door de analyse openbaar als de bron, ...
1914-1915 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 72
64ten droominhoud wel degelijk aanwezig te zijn. Door de censuur wordt deze wensch echter eenvoudig niet toegelaten tot den manifesten droom en vandaar ontstaat een onaangenaam, pijnlijk of angstig gevoel. In het bijzonder zou dit voorkomen bij de seksueele gedachten, die bij het ontstaan ...
1914-1915 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 73
65van angst ontstaat, want daardoor wordt aan den wensch, die in den latenten droom aanwezig was, niet voldaan : de censuur laat immers niet toe, dat men zich ontkleed in het openbaar vertoont. Een andere vorm van typische droomen zijn die, waarbij wordt gedroomd van den dood van geliefde ...
1914-1915 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 74
66van den dood des vaders maar ook van seksueel verkeer met de moeder. Met een beroep op de Oedipus-tragedie uit de grijze oudheid tracht FREUD te bewijzen, dat ieder mensch iets van dit alles in zijn eigen leven moet ondervinden, want anders zou deze tragedie nooit zulk een geweldigen ind ...
1914-1915 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 75
67gewaarwordingen gedurende den slaap, maar aan herinneringen uit de jeugd, onder den vorm van schommelen, wippen en dergelijke lichaamsbewegingen, die ook meestal met seksueele prikkelingen gepaard gaan. Zoo heeft hij allerlei droomen, die hij beschouwt als symbolen voor bepaalde gedachte ...
1914-1915 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 76
68baar gemaakt door de meest bijkomstige van den manifesten inhoud. Hierdoor laat zich dan ook verklaren, dat in den droom vaak de indifferente dingen van het dagelijksch leven worden verwerkt, terwijl daarmede toch meestal zeer gewichtige dingen worden bedoeld, die met sterk gevoel gepaar ...
1914-1915 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 77
69doende te hebben toegelicht, want het zou ons te ver voeren om nader op zijne psychologische beschouwingen in te gaan ; ik wensch echter nog enkele bezwaren tegen deze theorie onder uwe aandacht te brengen. Bij zijn onderzoek begint FREUD met den mensch te brengen in een toestand, die zo ...
1914-1915 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 78
70Indien men nu bedenkt, dat het bewustzijn in den slaap veranderd is, de gewaarwordingen niet juist worden waargenomen, bij het denken andere wetten gelden dan bij dag en ook het geheugen niet op dezelfde wijze werkt, dan kan men ook moeilijk verwachten, dat het geestelijk leven in den dr ...