Sanherib, koning van Assyrië (705-681 v. C.) - pagina 11
7 eerst plaats heeft gehad, de val van Samaria of de dood van Salmanassar''). Mogelijk is de stad nog ingenomen bij des konings leven, maar kwam het bericht pas in Assyrië, nadat hij was gestorven. Hoe dit zij, de nieuwe koning, Sargon, heeft het feit in zijn eigen annalen geboekt en heeft er de ...
Sanherib, koning van Assyrië (705-681 v. C.) - pagina 12
8 Assyrië, die daar stroomt langs de drie hoofdsteden, Nineve, Kalach, Assur. En dan moeten ze het gebergte in, naar de steden, welke Tiglath-Pileser ontnomen heeft aan de „machtige Meden" ^'^). Zoo arbeidt Sargon voort aan het werk van zijn geweldigen voorganger.\Bij Sargons dood, ...
Sanherib, koning van Assyrië (705-681 v. C.) - pagina 13
mmmmas^^^mm^^^^geeft hem het getuigenis, dat de ontbinding der Assyrische macht door hem grondiger is voorbereid dan door de machtigste vijanden ^^). Groote ontwerpen en ontoereikende middelen, — daarvan levert ook de tegenwoordige strijd om de wereldmacht het eene voorbeeld na het andere. ...
Sanherib, koning van Assyrië (705-681 v. C.) - pagina 14
lOdie den bouw en het opschrift met piëteit zal behandelen, — vloek over wie het tegendeel doet. En dat de krijgsbedrijven soms grootendeels van jonger datum zijn dan de bouwwerken, kan met name uit Sanheribs opschriften duidelijk worden aangetoond. We bezitten immers teksten, die gedateer ...
Sanherib, koning van Assyrië (705-681 v. C.) - pagina 15
11meest eigenlijken zin des woords. Die grond is: de schepping des menschen naar Gods beeld, naar het beeld van Hem, die de liefde is. Al zijn de menschen ook door de zonde geworden: hatelijk en elkander hatende, — ook in dien gevallen mensch blijft toch het primaire de liefde, waarvan de ...
Sanherib, koning van Assyrië (705-681 v. C.) - pagina 16
12korte inscripties van hem, welke daar ter plaatse zijn gevonden en melding maken van verschillende bouwwerken''^). Dan was er Kalach, ook aan den Tigris, maar veel dichter onder Nineve. In de eeuw, die aan Sanheribs optreden voorafging, schijnt er tusschen Assur en Kalach een levendige n ...
Sanherib, koning van Assyrië (705-681 v. C.) - pagina 17
13 bezongen als de geliefde stad van de Assyrische krijgsgodin Istar, de stad die de heiligdommen van alle goden en godinnen bergt, de stad die in den oertijd naar hemelsch model op aarde werd gesticht, de stad die overvloeit van menschelijke kunst en goddelijk orakel ^^). Doch laat me trachten d ...
Sanherib, koning van Assyrië (705-681 v. C.) - pagina 18
14zoo hebben ze ook het paleis overgelaten ^^).te Nineve aan zijn lot't Paleis, dat zich daarin bevond, 't verblijf der heerschappij, welks woning te klein was geworden, welks bewerking kunsteloos was, — geen hunner, die zijn verstand erop zette, niemands hart, dat eraan dach ...
Sanherib, koning van Assyrië (705-681 v. C.) - pagina 19
15zijn. De getallen 3 en 7 spelen in Babel en Assur — evenals bij Israël — eene belangrijke rol ^). En het komt mij niet onaannemelijk voor, dat Sanherib door deze getalverhouding de heiligheid wilde symboliseeren van die stad, aan welke hij zoo hooge religieuse beteekenis toekende. De kle ...
Sanherib, koning van Assyrië (705-681 v. C.) - pagina 20
i6bedrijf. Maar de Assyriër is niet gewoon enkel van de vruchten van eigen arbeid te leven. Hij staat erop, dat andere volken hem dienen met het hunne. Daaraan herinneren de namen van een tweetal verdere poorten. De eene heet: „Zij, die den cijns der volken binnenbrengt". En de andere: „De ...